Viser frem smarte saker

En utstilling som viser frem teknologi og løsninger som kan hjelpe oss å bo hjemme lenger har åpnet i Farmandstredet. Der kan man ta en titt, og lære mer om nyttige saker som kan være til hjelp nå eller i fremtiden.

Ordfører i Færder og Tønsberg klipper snor utenfor butikklokalet - Klikk for stort bildeÅpnet: Visningsrommet er et samarbeid mellom de to kommunene Færder og Tønsberg. I dag ble det åpnet av ordfører i Tønsberg Anne Rygh Pedersen og ordfører i Færder Jon Sanness Andersen.

-Når helsa gjør det vanskeligere for oss, gir teknologien oss mange nye muligheter som hjelp til å mestre hverdagslige gjøremål. Det er utrolig flott at vi nå kan vise frem noe av det som finnes av smarte saker til de som bor hjemme, sier Tønsbergs ordfører Anne Rygh Pedersen.

Og nettopp «Smarte saker – for deg som bor hjemme» er navnet på utstillingsrommet som åpnet i dag, og vil ha åpne dører frem til 9. desember.

-Slike hjelpemidler bidra til at vi kan bo lenger hjemme. Det er viktig for fremtiden når vi vet at de som jobber i helsesektoren vil måtte prioritere å ta seg av de som er aller sykest, sier ordfører i Færder kommune, Jon Sanness Andersen.

Utstillingen er et samarbeid mellom Tønsberg og Færder kommuner, og er å finne i egne lokaler ved glassgården i Farmandstredet.

-Så vidt meg bekjent er vi de første i landet som har et slikt visningsrom på et kjøpesenter. Det gjør det veldig tilgjengelig, og vi håper det fører til at mange vil ta turen innom, sier kommunalsjef for mestring og helse i Tønsberg kommune, Mette Vikan Andersen.

I utstillingen er det elektroniske medisindispensere for å holde orden på medisinbruken, skjeer som stabiliserer når skjelvingen gjør det vanskelig å spise, stoler som gjør det enklere å komme seg til å fra bordet, skjermer som enkelt gir deg mulighet for å holde kontakt med familie og venner og andre smarte saker.

-Dette var et initiativ fra Torill Lønningdal og Birgitte Holmene som ønsket å drive opplysningsarbeid for velferdsteknologi som bidrar til å sikre alderdommen på en god måte. Vi er veldig glade for å vise frem dette, avslutter Vikan Andersen.

To damer som sitter i en bred stol - Klikk for stort bildeGodt initiativ: Torill Lønningdal og Birgitte Holmene tok initiativet til utstillingen og svar strålende fornøyde når dørene ble åpnet for publikum.

To damer ser på en skjerm der de får demonstrert hvordan det fungerer - Klikk for stort bildeKompetanse: Anmol Kaur er prosjektleder for velferdsteknologi i Tønsberg kommune, og hun viser frem noen smarte saker til nysgjerrige besøkende.

Dame sitter i stol som har en teknisk pute.  - Klikk for stort bildeDemonstrasjon: I visningsrommet er det muligheter for å få demonstrert og testet smarte saker.

Hånd som holder en skje - Klikk for stort bildeSmått og stor: I utstillingsrommet er det små og store geniale løsninger. For eksempel denne skjeen som stabiliserer en skjelvende hånd.