Innhold på denne siden
Hvem kan ta kontakt med oss?
Lavterskeltilbud barnehage
PPT-team inndelt etter skolekretser
Lavterskeltilbud skole
Individuell henvisning
Skjema for henvisning til PP-tjenesten - barn
Skjemaer for ny bestilling av sakkyndig vurdering i PP-tjenesten
Systemarbeid (skole og barnehage)
Henvisninger til PPT skjer i samråd med foreldre og sendes fra skole, barnehage, helsestasjon og andre instanser. Foreldre må gi skriftlig samtykke. Foreldre kan også ta kontakt selv.
Konsultasjonsteam for barnehage
Foreldre og ansatte i barnehage kan ta kontakt hvis de ønsker å drøfte med fagpersoner fra PPT.
Ved spørsmål, kontakt Anders Eggen. Telefon 93 49 03 54. E-post anders.eggen@tonsberg.kommune.no
Bestill tid med konsultasjonsteamet fra dette skjemaet
Ressursteam for kommunale barnehager (tverrfaglig)
I ressursteamet deltar helsesykepleier/Familiehuset, barnevernet og PPT. Det er et ressursteam i hvert opptaksområde. Ta kontakt med din styrer for mer informasjon.
PPT er organisert i 4 team; øst, vest, logoped og voksen.
Team Vest
Følgende skolekretser tilhører team vest: Byskogen skole, Kirkevoll skole, Ramnes skole, Revetal ungdomsskole, Ringshaug skole, Ringshaug ungdomsskole, Røråstoppen skole, Solerød skole, Træleborg skole, Volden skole, Private skoler: Bjerkely skole, Elihu kristne grunnskole, Granly skole, Skagerak International School Tønsberg
Team Øst
Følgende skolekretser tilhører team øst Barkåker skole, Eik skole, Husvik skole, Kongseik skole, Presterød skole, Presterød ungdomsskole, Sandeåsen skole, Sem skole, Vear skole
Private skoler: Tønsberg Montessori skole, Steinerskolen I Vestfold, Wang Ung
Gå til siden for ansatte i PP-tjenesten
Kontaktmøter på skolene
Foreldre og ansatte i skole kan ta kontakt hvis de ønsker å drøfte med fagpersoner fra PPT.Ta kontakt med inspektør eller rektor for mer informasjon.
Tverrfaglig team
Foreldre og ansatte i skole kan ta kontakt hvis de ønsker å drøfte med med flere ulike fagpersoner som er PP-tjener, helsesykepleier og fagperson fra barnevernet. Ta kontakt med inspektør eller rektor for mer informasjon.
Skolefraværsteamet
Gå til siden for skolefraværsteam
Les skolefraværsveilederen her. (PDF, 2 MB)
Før et barn eller ungdom blir henvist til PPT skal det ha vært drøftet i konsultasjonsteam i barnehager eller kontaktmøte i skole, fortrinnsvis sammen med foreldrene. Tiltak skal være prøvd ut og evaluert.
Dette skjema skal kun benyttes for barn/elever som allerede har en aktiv sak i PP-tjenesten. Bestilling av ny sakkyndig vurdering eller utredning skal være avklart med saksbehandler eller kontaktperson i PP-tjenesten før det sendes inn.
Foreldre/foresatt eller elev over 15 år skal være informert om ny bestilling til PP-tjenesten, samt at de skal ha lest igjennom og godkjent ny pedagogisk rapport.
Ny bestilling av sakkyndig vurdering/utredning i PP-tjenesten
Vedlegg henvisning PPT - Pedagogisk rapport ved behov for ny sakkyndig vurdering eller utredning - barnehage (PDF, 2 MB)
Vedlegg henvisning PPT - Pedagogisk rapport ved behov for ny sakkyndig vurdering eller utredning - skole (PDF, 242 kB)
Førstegangshenvisning barn - PP-tjenesten
Vedlegg henvisning PPT - opplysninger fra foreldre og samtykke (PDF, 234 kB)
Vedlegg henvisning PPT - informasjon fra eleven
Vedlegg henvisning PPT - drøftingsplan barnehage (DOCX, 59 kB)
Vedlegg henvisning PPT - drøftingsplan skole (DOCX, 58 kB)
Skjema for henvisning til PP-tjenesten – voksne
Se «hjelp til voksne»
Skjema for henvisning til Logopedtjenesten
Se «Logopedtjenesten»
PPT kan bidra på systemnivå (hjelpe hele klasser eller grupper). Dette kan både være forebyggende tiltak men vi kan også gå inn å veilede i barnehageavdeling eller klasse etter henvisning.
- Hjelp med klassemiljøer/klasseledelse for å bedre læringsmiljøet
- Tverrfaglig innsats i barnehage og skole
- Hjelp med organisering og tilrettelegging i barnehager
- Veiledning på tiltak, kurs/seminarer innenfor ulike vanskeområder
- Arbeid med å få til bedre lese- og skriveopplæring
- Psykisk helse
- Oppmerksomhet/uro/konsentrasjonsvansker
PPT sitt system-mandat sier at PPT skal bidra med kompetanse- og organisasjonsutvikling til barnehager og skoler. PPT kan bidra med kompetanse- og organisasjonsutvikling på flere ulike måter. Det kan for eksempel være gjennom tema-kurs, veiledning/rådgiving på ressursteam/konsultasjoner/kontaktmøter/tverrfaglig team og så videre.
Har barnehageavdelinger eller skoleklasser behov for veiledning over noe tid/over flere ganger er det mulig å sende en systemhenvisning til PPT. I slikt systemarbeid observerer, rådgir og veileder vi ikke i forhold til enkeltbarn. Dette krever samtykke fra foreldre og en individhenvisning. Temaer for systemhenvisning kan være ulikt, men vanligvis ønsker barnehage- eller skoleansatte veiledning av egen rolle, det fysiske miljøet, ulike forebyggende tiltak, organisering av dagen, barnehage-/klassemiljø m.m.
- Det er viktig at pedagogisk leder/barnehagelærer/kontaktlærer/lærer er kjent med og motivert for veiledning.
- PPT går ikke inn i personalsaker eller konflikter i personalet.
- Styrer/skoleleder må delta i veiledningene fra PPT og må lede prosessen for at organisasjonen skal lære og kan bruke denne læringen andre steder i barnehagen/skolen.
- Det er styrer/rektor som, sammen med pedagogisk leder/kontaktlærer, sender en systemhenvisning til PPT hvor man setter ord på problemstilling og hva en ønsker hjelp med fra PPT (vise til henvisningskjema).
- I første møte mellom PPT og de involverte voksne i barnehage/skole lager man en forventningsavtale for det videre arbeidet.
- I perioder med høyt press på PPT blir individhenvisninger alltid prioritert over systemhenvisninger for å ivareta barn og ungdoms individuelle rettigheter.
Henvisningsskjema for systemarbeid