Digitaliseringen av samfunnet krever at elevene skal lære seg å bli deltagende digitale medborgere både i dagens- og fremtidens samfunn. Digital kompetanse er en viktig del i elevens opplæring
Digital kompetanse er evnen til å forholde seg til og bruke digitale verktøy og medier på en trygg, kritisk og kreativ måte. Digital kompetanse handler både om kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Det dreier seg om å kunne utføre praktiske oppgaver, kommunisere, innhente eller behandle informasjon. Digital dømmekraft, slik som personvern, kildekritikk og informasjonssikkerhet, er også en viktig del av den digitale kompetansen (Meld. St. 23 (2012-2013), 2.2).
Pedagogisk verktøy
En digital enhet er et verktøy. Den er valgt med tanke på kreativ produksjon og variasjon i undervisningen. Det digitale verktøyet kan ikke fullt ut erstatte skolebøker, og det vil være pedagogiske vurderinger som ligger til grunn for valg av læremidler.
Bruk av digitale enheter på skolen
Skolens ansatte avgjør når elevene skal benytte digitale enheter i læringen. Bruken er i stor grad aktiv og legger til rette for at elevene skaper eller samarbeider på digitale flater.
Skjermtid hjemme
Du som foresatt har mulighet til begrenses skjermtiden på nettbrettet.
Brukerveiledning finner du her, evt. snakk med skolen om mer informasjon.
Hjemmearbeid og digital enhet
Hjemmearbeid er en del av skolens ordinære aktivitet og læreren kan derfor organisere opplæringen ved å gi hjemmearbeid på digitale enheter.
Spill i undervisning
Spill kan være en del av undervisningen. Flere spill har som mål å trene på grunnleggende ferdigheter. Gjennom ulike spill kan elevene lære samarbeid, kommunikasjon, kreativitet, kritisk tenkning og problemløsning. Dette er kompetanse som er sentral i Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 (LK20).
Det er læreren som setter begrensninger på hvilke spill som skal tas i bruk i timen.
Bruk av Teams
Teams er et digitalt verktøy som gir lærere og elever mulighet til å snakke sammen via lyd, video og chat. Teams gir også elever og lærere gode muligheter til å planlegge og gjennomføre undervisningen digitalt, ved å dele faginnhold, gjøre oppgaver og snakke sammen om skolearbeidet.
Det er viktig at elever og lærere praktiserer god digital dømmekraft når Teams brukes.
Chat i Teams er deaktivert for 1. – 4. trinn.
Mobbing
Forebygging av mobbing og sikring av et trygt og godt skolemiljø er en viktig del av arbeidet på alle skoler.
Mobbing på digitale enheter foregår mest utenfor skolen og kan påvirke hvordan eleven har det på skolen. Opplever elever å bli mobbet digitalt, ta kontakt med skolen så fort som mulig. Dette vil bli behandlet på lik linje som med annen mobbing.
Snakk med andre og ikke om andre.