Programvare/apper som blir brukt i skolehverdagen

Kort fortalt

Listen under inneholder digitale læringsressurser; pedagogisk programvare og apper som kommunen har godkjent. Listen oppdateres ved behov. 

 

  • Skoler kan i enkelte tilfeller inngå egne avtaler med leverandører, disse vil ikke komme frem i denne listen. Har du spørsmål om en læringsressurs som ikke er på listen, må du kontakte skolen. 
  • Alle læringsressurser har gjennomgått samme kvalitetskontroll som de sentrale kjøpt inn av kommunen. 

Læringsressurser på nettbrett

Læringsressurser på nettbrett
Læringsressurs Beskrivelse Automatisk installert på enhet for trinn Ligger i firmaportalen Kategori av personopplysninger som behandles
Angrip! 2.0 Interaktivt læremiddel som utspiller seg samtidig både i klasserommet og i en egen app. I klasserommet foregår diskusjonen ved hjelp av et hefte. I appen finner elevene kunnskap gjennom tekst og animasjoner som ser ut til å skje rett foran dem. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Blue-Bot Blue-Bot-appen kan brukes sammen med Blue Bot. Elevene skriver en algoritme, sender den og deretter vil Blue-Boten følge instruksjonene. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Blue`s Blocs Utvidet funksjonalitet for Blue Bot, inkluderer beslutningstaking, numeriske funksjoner, boolske operatorer og introduksjon av variabler. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Book Creator En app for å lage e-bøker for elever og sammen i klassen. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
BrettBoka Lærebøker samlet i en felles app. Skoler kan distribuere bøker til hele skoleklasser via aktiveringskoder. Digitale bøker med samme layout og sideinndeling som på papir. 1.-7. trinn Feide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Clarify Elektroniske ordbøker spesialtilpasset barne - og ungdomsskole. Programvaren er oversiktlig og godt egnet som et første møte med ordboken og videre oppover i skolegangen. Via Clarify får elevene et bredt utvalg av ordbøker for alle språk samlet på et sted. 4.-7. trinn 1.-3. trinn Feide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Drawing Pad Appen er et mobilt kunststudio der elevene kan lage kunst med fotorealistiske fargestifter, tusjer, pensler, fargeblyanter, klistremerker, rullepenner og mer! 1.-7.trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Elevkanalen Elevkanalen er en digital læremiddelplattform. Trekker verden inn gjennom nyheter og aktuelle tema. 1.-7. trinn Feide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
EV3 Classroom LEGO Education App for å styre LEGO, MINDSTORES, Education EV3 settet. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging for grunnleggende funksjonalitet.
Fractions Representerer brøker med nevnere fra 1-100 med sirkel- og stolpemodeller. 4.-7. trinn 1.-3. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
GarageBand En app til produksjon av musikk via innebygde MIDI-filer (i form av skjermbaserte instrumenter, bla. ) lagret inne i appen. 1.- 7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten.
Geo Board App for utforsking av geometri og mønstre der elevene kan strekke virtuelle bånd rundt tappene for å danne linjesegmenter og polygoner. 4.-7. trinn 1.-3. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
GeoGebra (Classic) Dynamisk matematikkprogram for å konkretisere og visualisere blant annet geometri, algebra, funksjoner og statistikk. Programmet gir elevene mulighet til å utforske matematiske sammenhenger og å bruke erfaringene de har fått til å utvikle en fleksibel og robust forståelse av matematikk. 4. -7. trinn 1.-3. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Google Earth En kart- og geografisk informasjonsapp. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
GraphoGame: Lær norsk Læringspill for å koble bokstav og bokstavlyd 1..-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
iMovie En videoredigeringsapp, der lærere og elever kan klippe i filmopptaket, legge inn bilder, tekst og andre effekter og lese inn lyd. Dette gjør at man kan tilpasse innholdet. 4.-7. trinn 1.-3. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
iThoughts - Mind Map Kraftig løsning for å lage og bruke tankekart 4.-7. trinn 1.-3. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
KeyNote Med KeyNote kan elevene lage presentasjoner som inneholder bilder, film, grafikk, lyd, tekst og animasjoner. 1.-7.trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Lingdys (Lingdys Pluss for elever med dysleksi eller andre former for lese-og skrivevansker) Lingys kan gi støtte med lesing og skriving på ulike nivå og måter. Elevene får hjelp med å finne ord raskere gjennom kontekstbasert ordprediksjon og hjelp med å lese tekster. 1.-7.trinn Feide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Lingdys Lesevenn En app som gir god høytlesingsstøtte. Ved å ta bilde av tekstdokumentet, brevet, plakaten, boksiden, dataskjermen eller eksamensoppgaven og deretter velge teksten med fingeren (eller stylus/pekepenn), kan elever få teksten opplest. Nettforbindelse er ikke nødvendig. 1.-7. trinn Feide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Lingdys STL+ Læringsapp for elever som skal lære å lese og skrive. Appen inneholder ikke stavekontroll eller ordprediksjon. Programmet kan brukes i lese-og skriveopplæringen, utvikling av tekst og ordforråd, innlæring av fremmedspråk og mer. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
micro:bit En programmeringsplattform som har mange tilpasningsmuligheter for elever som skal lære koding og for de viderekommende. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Mindcraft: Education og Edition Spillbasert undervisning, bygge ulike verdener. Utforsk blokkete verdener som åpner nye måter å takle alle slags emner eller utfordringer på. 1.-7. trinn Microsoft: brukernavn, e-post (skole) og Microsoftkonto.
Number Frames Rutenett og figurer for å konkretisere og visualisere i arbeid med matematikk. 4.-7. trinn 1.-3. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Number Line Utviklet slik at man kan lage egne tallinjer. 4.-7. trinn 1.-3. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Number Rack Digital kuleramme 4.-7. trinn 1.-3. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Numbers Et regnearkprogram som kan brukes til å utføre beregninger, analysere informasjon og behandle lister og talldata i regneark. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Ole og Mina serien Bildebok-apper med norsk tegnspråk, tale, tekst og grafiske symboler (widget), tegn-til-tale og tegnillustrasjoner. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Pages Et tekstbehandlerprogram. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Puppet Pals HD Director`s Pass Fortelle historier gjennom animerte karakterer. Filmatisere historiske hendelser og sosiale historierer. 1.-3. trinn 4.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Scratch jr. Kodeprogram tilpasset yngre barn, der man kan lage presentasjoner, animasjonsfilmer og spill. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Showbie Kommunikasjons- og delingsplattform. Lærer kan opprette digitale klasserom og dele oppgaver, planer og vurderinger med elevene. Gi skriftlige og muntlige tilbakemeldinger. 1.-3. trinn Feide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Skoleskrift 3 Skriveprogram med tale som leser opp bokstavlyden og ordene som skrives. Benyttes i lesemetodikken. 1.-3. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Skolestudio Et læringsmiljø som samler de digitale læreverkene til Gyldendal på et sted for lærere og elever. Det finnes løsninger som Fagrom, Smart Øving, Smart Vurdering og Gyldendals skolebibliotek, i tillegg til en rekke andre produkter utviklet til nye læreplaner. Salaby er en del av pakken til skolestudio, og har egen snarvei til nettbrettene til elevene. Smartbok er i skolestudio og har ingen egen app. 1.-7. trinn Feide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.
Stop Motions Studio Består i at man tar mange bilder og setter disse sammen til en film. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Swift Playground En app som lar deg lære å programmere ved hjelp av programmeringsspråket Swift. 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Tella Pedagogisk matematikkspill 1.-7. trinn Behandler ikke personopplysninger. Lokal bruk på enheten. Ingen innlogging.
Trollmesterens Lærling Spillbasert matematikkapp, utforsking og problemløsning. Ligger også i Salaby. 1.-7. trinn Feide-ID: Brukerprofil, innloggingshistorikk, navn, tilhørighet til gruppe, e-post, skoletilknytning, IP-adresse og bruksmønster.