Karlsvika alternative skole, Ringshaug ungdomsskole

• Karlsvika alternative skole (KAS) er et helhetlig spesialpedagogisk tilbud til elever på 9. og 10. trinn.
  • Målgruppen er elever som av ulike årsaker har utfordringer med å gå på nærskolen.
  • Skolen har 6 elevplasser.
  • Fristen for å søke plass for 2024/2025 er ute. Den var 1. mars.

Om skolen

Tilbudet er for elever som har utfordringer knyttet til det sosiale/emosjonelle, eller læringssituasjoner som igjen kan gi eleven manglende opplevelse av mestring.

Skolen passer godt for elever som har utbytte av å være i en mindre gruppe der voksentettheten er høy. Det er myk tilnærming til fagene og fokus på gode relasjoner.

Undervisningen foregår i liten gruppe på skolen. Vi har også praktiske fag som mat og helse, kroppsøving, kunst og håndverk. Det utarbeides individuelle opplæringsplaner for hver elev.

• Elevene kan skysses til og fra skolen i minibuss.
  • Elevene følger i utgangspunktet ordinær læreplan med tilpasninger for den enkelte elev.

Grunnpilarene for skolen

• Toleranse
  • Ansvar
  • Respekt
  • Mestring

Læringsutbytte, mestring og utvikling

Mål for elevene på KAS er å utvikle trygghet, positiv selvfølelse, skoleglede, mestring, og utvikling både faglig og sosialt.

Opplæringen vil ha fokus på følgende hovedområder:

• Det legges vekt på at opplæringen tilpasses den enkelte elevs behov og forutsetninger for å oppnå trygghet, motivasjon og mestring.
  • Undervisningen veksler mellom teori og praksis, og omfatter både faglige og sosiale mål.
  • Elevene ved skolen følger skolens dagsplan med måltider, samling og undervisning.
  • Bygge opp egen trygghet, selvfølelse og medvirkning.
  • Utvikle ferdigheter i å samhandle med andre.
  • Trening i hverdagslivets ferdigheter.
  • Å bli bevisst sitt eget ansvar for egen helse.

Organisering

Undervisningen foregår i liten gruppe i skolens lokaler.

Personalet

Personalet består av spesialpedagog, barnevernspedagog, fagarbeider.