Utdanning i levekårsoversikten

  • Utdanning bygger evner, ferdigheter og kunnskap. 
  • Det er viktig for økonomisk utvikling, kunnskap om helse og egen livssituasjon, økt selvtillit og samhold mellom mennesker. 

Utdanningsnivået i befolkningen baserer seg på den formelle kompetansen innbyggerne har fått dokumentert fra en utdanningsinstitusjon. Dette omfatter ikke all relevant kompetanse, men sier likevel mye om evne til omstilling og sammensetningen av arbeidsmarkedet. Manglende kompetanse kan ofte føre til flere levekårsutfordringer. 

 

 

Frafall i videregående opplæring

Personer som ikke har fullført videregående opplæring, opplever oftere arbeidsledighet, lavinntekt og ulike levekårsutfordringer. Frafall blant yngre voksne gir derfor en indikasjon på en større risiko for slike utfordringer i sonens befolkning.

I Tønsberg kommune var andel personer 21-29 år som ikke har oppnådd yrkes- eller studiekompetanse i løpet av 5 år 26,8 %. Dette er en nedgang fra 2020 da andelen var 28,5 %. Andelen er allikevel høyere enn landsgjennomsnittet som var 24,5 % i 2022.  

Andel personer med frafall i videregående opplæring i 2022 varierer fra 17,1%-42,1% i de ulike levekårssonene som vist på kartet i figur 1.1.

Figur 1.1. Kart som viser andel personer 21-29 år som ikke har oppnådd yrkes- eller studiekompetanse i løpet av 5 år

Tall for 2022.


Figur 1.2.  Andel personer 21-29 år som ikke har oppnådd yrkes- eller studiekompetanse i løpet av 5 år

Figur 1.3.  Antall personer 21-29 år som ikke har oppnådd yrkes- eller studiekompetanse i løpet av 5 år

 

Figur 1.4 viser utvikling over tid for de 5 levekårssonene med høyest antall personer 21-29 år med frafall i videregående opplæring i 2022. Enkelte soner, som Træleborg og Vear, har tydelige positive trender, og antall personer med frafall i videregående opplæring har gått ned fra 2012-2022. For Kaldnes er det imidlertid en negativ trend i perioden 2012-2022.  

Figur 1.4.  Utvikling over tid for utvalgte levekårssoner 

Lav utdanning

Personer som kun har fullført grunnskoleutdanning faller inn i indikatoren for lav utdanning. Denne indikatoren retter oppmerksomhet mot utdanningsnivå i en aldersgruppe som i hovedsak har fullført sitt utdanningsløp. Noen av de lavt utdannede i denne gruppen vil ha fått fotfeste i arbeidslivet og vil ikke oppleve nevneverdige utfordringer framover, men ulike typer levekårsutfordringer er likevel mer utbredt blant folk med kun grunnskoleopplæring.

I Tønsberg kommune var andelen med lav utdanning 19,4 % i 2022. Dette er om lag som i 2020 da andelen var 19,3 %. Dette er noe høyere enn landsgjennomsnittet som var 18,8 % i 2022.  

Figur 2.1 viser et kart over andel personer 30-39 år som har lav utdanning. Kystsonene i Tønsberg kommune har lavere andel personer med lav utdanning, mens i sentrumssonene, Jarlsberg, Sem og Ramnes er denne noe høyere.

Figur 2.1.  Kart som viser andel personer 30-39 år med lav utdanning

Tall for 2022.

Figur 2.2.  Andel personer 30-39 år med lav utdanning

Figur 2.3.  Antall personer 30-39 år med lav utdanning

 

Figur 2.4.  Utvikling over tid for utvalgte levekårssoner 

Figur 2.4 viser utvikling over tid for de 5 levekårssonene med høyest antall personer 30-39 år med lav utdanning i 2022. For sonene, Sentrum og Eik Øst har antall personer med lav utdanning økt mellom 2012 og 2022. For sonene Vear, Sem og Træleborg ser den økende trenden ut til å ha snudd.

 

Tilknytning til arbeidsmarkedet i levekårsoversikten >>
 

<< Forsiden til levekårsoversikten