Søke helse- og omsorgstjenesterTildeling helse- og omsorgstjenester behandler alle søknader om helse- og omsorgstjenester.Det er felles søknadsskjema for alle tjenestene. Ulike tilbud for barn, unge og voksne Barn og unge under 18 år - se brosjyre om tjenester og tilbud (PDF, 16 MB)Voksne over 18 år - se brosjyre med tjenester og tilbud (PDF, 17 MB)Søk om helse- og omsorgstjenester (ID-porten)Søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester for deg som vil fylle ut på papir (PDF) Kontakt ossTa gjerne kontakt for veiledning og hjelp til søknaden.Telefon: 33 34 87 30 (Telefontid mandag-fredag: kl. 10.00 - 14.00) Spørsmål og svar om å søke omsorgstjenester Er søknaden min mottatt? Du får en bekreftelse når du har sendt inn din digitale søknad. Leverer du søknad på papir, sender vi en bekreftelse når vi har mottatt søknaden din i posten. Hvor lang tid tar det å behandle søknaden? Har du ikke hørt fra oss innen 6-8 uker, vil vi sende deg et foreløpig svarbrev med dato for når vi starter å behandle søknaden. Hvordan behandler dere søknaden? Saksbehandler vurderer søknaden mot kriteriene for tjenestene og gjør et vedtak. Du får et skriftlig vedtak. Vedtaket gir deg svar på om du har fått innvilget søknaden, og hvilke tjenester du får, eller om du har fått avslag. Hvordan får jeg svar på søknaden? Kommunen sender svar ut i DigiPost / Altinn eventuelt E-boks. Åpnes ikke denne etter 2-3 virkedager, vil svaret bli sendt til deg i vanlig brevpost. Er du ikke digital bruker, vil også svaret komme i posten. Kan jeg klage på vedtaket? Ja, du har rett til å klage hvis du ikke er fornøyd med vedtaket du har fått. Klagen skal sendes til Tildelingskontoret for ny vurdering av saken. Dersom klagen ikke tas til følge, blir saken sendt videre til Statsforvalteren eller den lokale klagenemnda for endelig avgjørelse.Klageskjema (ID-porten) Klageskjema for deg som fil fylle ut på papir (PDF)Veiledning for utfylling av klageskjema (PDF, 91 kB) Jeg skal feriere i Tønsberg kommune og trenger helsetjenester under mitt opphold Gi beskjed i god tid, helst 4 uker før et planlagt opphold/ferie. Send en søknad der du beskriver behovet ditt. Skriv hvilket tidsrom oppholdet/ferien gjelder, og hvilken hjelp du har pt. i din hjemkommune. Sørg for at din oppholds adresse i Tønsberg er korrekt utfylt. Du vil så bli kontaktet av en saksbehandler. Kommer ferien brått på, kan du kontakte oss på telefon 33 34 87 30 så skal vi prøve å sette i gang hjelpen, så fort det lar seg gjøre. Spørsmål og svar om ventelister, sykehusopphold, korttidsopphold og hjelpemidler Jeg har fått en tjeneste og er satt på venteliste, hva skjer videre? Du vil bli kontaktet. Det kan være lang ventetid på noen tjenester. Jeg har fått innvilget omsorgsbolig og satt på venteliste, hva skjer videre? Du vil bli kontaktet. Boligene blir fordelt fortløpende når de er ledig. Det kan være lang ventetid på omsorgsbolig. Jeg er innlagt på sykehuset, hva skjer videre? Snakk med de ansatte på sykehuset. Sykehuset informerer deg om veien videre. Sykehuset samhandler med Tildelingskontoret. Jeg skal opereres, hva skjer videre? Sykehuset gjør vurderingen av hva du eventuelt trenger i etterkant. Snakk med ansatte ved sykehuset under oppholdet.Sykehuset ordner hjelpemidler, tjenester og annet du har behov for. Sykehuset samhandler med Tildelingskontoret. Hvordan får jeg hjelpemidler når jeg kommer hjem fra sykehus? Gi beskjed til ansatte på sykehuset om hva du trenger. Sykehuset ivaretar dette. Sykehuset samhandler med Tildelingskontoret. Jeg er innlagt på korttidsopphold, hva skjer videre? Personalet på avdelingen du oppholder deg, informerer deg om veien videre. De gjør vurderinger av hva du eventuelt trenger i etterkant. Snakk med personalet under oppholdet.Personalet ordner med hjelpemidler, tjenester og annet du har behov for. Personalet samhandler med Tildelingskontoret. Hvordan kan jeg forlenge korttidsoppholdet? Personalet på avdelingen der du er, samhandler med Tildelingskontoret om behovet for en eventuell forlengelse. Personalet informerer deg om avgjørelsen. Spørsmål og svar om trygghetsalarm Hvordan får jeg trygghetsalarm? Du søker om trygghetsalarm fra vårt felles søknadsskjema.Søk om helse- og omsorgstjenester (ID-porten)Søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester for deg som vil fylle ut på papir (PDF) Hvem kan hjelpe meg når det er noe feil eller jeg trenger nytt armbånd til trygghetsalarmen? Si i fra til hjemmesykepleien i sonen der du bor. Hvordan kan jeg avslutte tjenesten med trygghetsalarm? Si ifra til hjemmesykepleien i sonen der du bor. Spørsmål og svar om hjemmehjelp Hvordan får jeg mer hjemmehjelp? Send inn ny søknad. Bruk vårt felles søknadsskjema.Søk om helse- og omsorgstjenester (ID-porten)Søknadsskjema for helse- og omsorgstjenester for deg som vil fylle ut på papir (PDF) Hvordan kan jeg gi en beskjed til hjemmehjelpen, for eksempel om å endre tidspunkt? Ta kontakt med hjemmehjelpen på telefon 33 34 87 95. Husk å gi beskjeder om endringer minimum 2 virkedager før. FakturaJeg har fått faktura på helsetjenester og har noen spørsmål. Da kan du ta kontakt med Irene Sulesund på telefon: 482 75 880 så hjelper hun deg videre. Sist endret 23.10.2024 14.27