Trafikksikkerhet i frivillige lag og foreninger

Kort fortalt

• Tønsberg kommune tar trafikksikkerhet på alvor og er av Trygg Trafikk godkjent som trafikksikker kommune
  • Å legge til rette for at også frivillige lag og foreninger kan gi trafikksikkerhet størst mulig oppmerksomhet er en viktig del av kommunens trafikksikkerhetsarbeid

Det er allerede et sterkt fokus på trafikksikkerhet i mange frivillige lag og foreninger i Tønsberg kommune. For å kunne inspirere til fortsatt økt fokus på trafikksikkerhet og til at trafikksikkerhet blir oppfattet som et naturlig ansvarsområde for både ledere, medlemmer, foreldre, foresatte og barn og unge, har Tønsberg kommune laget et forslag til en reisepolicy, altså et sett med trafikksikkerhetsregler for bruk innen foreningene.

Reisepolicy for frivillige lag og foreninger

• Bruk sykkelhjelm og påse at sykkelen er i tilfredsstillende stand
  • Bruk refleks
  • Bruk bilbelte og påse at barn er forsvarlig sikret i bilen
  • Tilpass farten etter forholdene og respekter fartsgrensen
  • Ikke bruk mobiltelefonen bak rattet

Reisepolicyen bør være huskeregler og rettesnor for alle foreningens medlemmer som beveger seg i trafikken i sammenheng med foreningens aktivitet, altså til og fra trening/øvelse, på foreningens turer og reiser og tilsvarende.

Trafikksikker kommune

Tønsberg skal være en trafikksikker kommune. Som veieier, barnehage- og skoleeier, arbeidsgiver, kjøper av transporttjenester og ansvarlig for beboernes helse og trivsel har kommunen et stort ansvar for å forebygge ulykker. I Tønsberg kommune arbeides det systematisk med trafikksikkerhet etter Trygg Trafikks kriterier for Trafikksikker kommune.

Klikk her for å lese mer om Trygg Trafikks godkjenningsordning Trafikksikker kommune

Oppfordringen om at alle foreninger i Tønsberg kommune skal innarbeide regler for trafikksikkerhet i forbindelse med foreningens aktivitet er forankret i Tønsberg kommunes trafikksikkerhetsplan. En slik oppfordring om å utarbeide egen reisepolicy i foreningene er også et krav for å kunne godkjennes som Trafikksikker kommune.

Ole Grejs
Kommunekontakt for Trafikksikker kommune
Telefon: 924 26 083
E-post: ole.grejs@tonsberg.kommune.no