Eierposisjoner
Aksjeselskaper (AS)
Interkommunale selskaper (IKS)
Kommunale oppgavefellesskap (KO)
Samvirkeforetak (SA)
Særlovsselskap
Vertskommunesamarbeid hvor Tønsberg kommune er vertskommune
Vertskommunesamarbeid hvor Tønsberg kommune er deltaker
Hovedformål
Hovedformålet med eierskapsforvaltningen er å sikre en god utvikling for selskapene, langsiktig verdiskaping og god og forutsigbar styring, samt sørge for å følge opp vedtatt eierpolitikk og eierstrategier.
Roller
Ved etablering av selskaper og foretak blir betingelsene for styring og kontroll endret. Kommunestyret for en eierrolle, som skiller seg fra de andre folkevalgt-rollene. Eierstyringen av virksomheten må skje gjennom eierorganet, som generalforsamling (Aksjeselskaper), representantskapet (Interkommunale selskaper og Kommunale oppgavefellesskap) og årsmøter (Samvirkeforetak). Forvaltningen av selskapene ligger til styret, og ikke til eier av selskapene.
Rolleendringen endrer likevel ikke kommunestyrets ansvar for kommunens samlede virksomhet, dvs. også tjenester som er organisert i selvstendige rettssubjekter utenfor kommuneorganisasjonen.
Samarbeid
Eierskapsforvaltningen skal sikre gode prosesser ved bl.a. valg av selskapsform, gjennomføring av valg av styremedlemmer, strategiutvikling, og god rapportering på mål og forventninger. Løpende eierskapsforvaltning innebærer regelmessig og formalisert kontakt mellom kommunen som eier og selskapene/foretakene. Kommunestyret, formannskapet (kommunens eierorgan), kontrollutvalget og kommunedirektøren har i den sammenheng viktige og ulike oppgaver.
Prinsipper for eierstyring i Tønsberg kommune
Tønsberg kommunes eierskapspolitikk er beskrevet i 12 prinsipper for eierstyring. Krav kommunen stiller til seg selv som eier kommer frem av prinsipp 1 til 4, mens krav til selskapene kommer frem av prinsipp 5 til 12. Skillet er ikke absolutt og enkelte prinsipper gjelder både for kommunen og virksomhetene.
- Valg av organisasjonsform skal tilpasses formål og behov
- Det skal være åpenhet rundt Tønsberg kommunes eierskap
- Kommunens eierstyring skal utøves gjennom eierorganene
- Kommunen fastsetter langsiktige mål for virksomhetene, som styret er ansvarlig for å realisere
- Virksomheten skal sikre god informasjonsflyt til eierne
- Virksomheten skal sørge for effektiv organisering og ressursforvaltning
- Virksomheten skal bidra til å nå FNs bærekraftsmål
- Virksomheten skal opptre som ansvarlig samfunnsaktør
- Styresammensettingen skal baseres på kriterier for kompetanse, kapasitet og mangfold
- Godtgjørelse til styret og daglig leder skal være forholdsmessig
- Styret skal ha en aktiv rolle knyttet til rapportering og oppfølging
- Styret skal sørge for god internkontroll og risikostyring
Formål med eierskapet
Gjennom eierskap i Gigafib har Tønsberg kommune utviklet et fibernett som har knyttet nesten alle kommunale lokasjoner sammen på fiberoptikk. Gigafib har ansvaret for nettverksdriften frem til lokasjonene. Herunder ligger også en tjenesteplattform som rommer 3 kommuners fagsystemer samt sikkerhet og trådløst nett. De er med på å realisere nye tjenester via fiberoptikken i Jarlsberg IKT-kommunene, samt Horten, som felles inngangsportal for en rekke eksterne tjenester. Dette er for eierkommunene en kostnadseffektiv drift på tvers av alle eierkommunene. Dette bidrar også til god samhandling og deling kommunene imellom. Gigafib Holdig har et godt samarbeid med Jarlsberg IKT. Den forretningsmessige driften øker i omfang, i henhold til fastsatt eieravtale.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Gigafib Holding nettside
Formål med eierskapet
Gjennom eierskapet i Greve Biogass AS ønsker Tønsberg kommune at ta del i en ansvarlig og bærekraftig avfallshåndtering for så å øke biogassproduksjonen i Norge gjennom å skape miljø- og ressursmessige verdikjeder for biogass. Tønsberg kommune har gjennom strategisk næringsplan målsatt en klar ambisjon om å tiltrekke seg flere virksomheter og arbeidsplasser som vi inngå i denne verdikjeden.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Greve Biogass nettside
Formål med eierskapet
Gjennom eierskapene i VTA-bedriftene Smiløkka Arena AS og Revetal Arbeid og Kompetanse AS ønsker Tønsberg kommune å ytterligere bidra til å oppnå målet om å utvikle arbeids- og aktivitetstilbud til de som ikke kan nyttiggjøre seg det ordinære arbeidstilbudet i samfunnet. Selskapene skal ha arbeidstilbud som er meningsfylte for individet og medfører verdiskapning for samfunnet. Selskapene oppfordres til å etablere faglige og administrative samarbeide som gir et best mulig tilbud for ansatte, og økonomiske fordeler.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Revetal Arbeid og Kompetanse nettside
Formål med eierskapet
Formålet med eierskapet i Revetal Søndre AS er å eie sentral tomtegrunn for styring av sentrumutvikling på Revetal.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Har ikke egen nettside.
Formål med eierskapet
Gjennom eierskapene i VTA-bedriftene Smiløkka Arena AS og Revetal Arbeid og Kompetanse AS ønsker Tønsberg kommune å ytterligere bidra til å oppnå målet om å utvikle arbeids- og aktivitetstilbud til de som ikke kan nyttiggjøre seg det ordinære arbeidstilbudet i samfunnet. Selskapene skal ha arbeidstilbud som er meningsfylte for individet og medfører verdiskapning for samfunnet. Selskapene oppfordres til å etablere faglige og administrative samarbeide som gir et best mulig tilbud for ansatte, og økonomiske fordeler.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Smiløkka Arena nettside
Formål med eierskapet
Gjennom eierskapet ønsker Tønsberg kommune i samarbeid med næringslivet å skape møteplasser for byutvikling og et levende og aktivt bomiljø. Gjennom eierskapet i Tønsberglivet AS skal Tønsberg kommune forsterke Tønsberg regionens totale attraksjonskraft gjennom å initiere og fremme aktiviteter for de 3 B’ene, Bedrift, Bo og Besøk. Tønsberglivet AS skal også ha et spesielt fokus på omdømmearbeid samt utvikling av prosjekter.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Tønsberglivet nettside
Formål mer eierskapet
Velle Gruppen AS er en arbeids- og inkluderingsbedrift som gjennom sine datterselskap Velle Utvikling AS og Vellebarnehagene AS tilbyr produkter og tjenester til næringslivet i hele Vestfold i samarbeid med NAV og lokale opplæringsinstitusjoner. Tønsberg kommune har indirekte eierinteresser i Velle Utvikling AS for at de av Tønsberg kommunes innbyggere, gjennom NAV, som har behov skal kunne få bistand til avklaring av arbeidsevne, kartlegge og kvalifisere innenfor de fagområdene Velle Utvikling har produksjon og forretningsområder. Velle Utvikling AS har tilbud om enkeltkurs og tiltak til komplette fagutdanninger
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Velle utvikling nettside
Formål med eierskapet
Gjennom eierskapet i Vesar ønsker Tønsberg kommune å bidra til at innsamling og sortering av avfall blir ivaretatt på en hensiktsmessig og økonomisk fordelaktig måte for innbyggerne. Et interkommunalt samarbeid skal gi stordriftsfordeler og sikre effektiv drift. En robust organisasjon skal følge opp nasjonale og internasjonale regler for innsamling, håndtering og resirkulering av avfall. Tønsberg kommune skal være er en aktiv medspiller for et grønt skifte med størst mulig sirkulærøkonomi.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Vesar nettside
Formål med eierskapet
Gjennom eierskap i Færder nasjonalparksenter ønsker Tønsberg kommune å bidra til reiselivsutvikling i Tønsberg regionen. Tønsberg er innfallsporten til Færder nasjonalpark, og gjennom eierskapet til nasjonalparksenteret knyttes Tønsberg nærmere nasjonalparken. Åpne for at Karsvika naturskole og andre steder langs kysten kan være læringsarenaer for barnehager og skoler.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Færder nasjonalparksenter nettside
Formål med eierskapet
Tønsberg kommune har gjennom eierskap i Interkommunalt Arkiv for Buskerud, Vestfold og Telemark IKS (IKA Kongsberg) tilgang til arkivtjenester og kompetanse utover det som er mulig for en kommune alene. Eierskapet gir kommunen profesjonelle og effektive tjenester innen arkivdepot, rådgivning og kompetanseheving, og sikrer at kommunen følger arkivlovens intensjon og bestemmelser.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
IKA Kongsberg nettside
Formål med eierskapet
Ved sitt eierskap bidrar kommunen til at beboere nord i kommunen kan levere avfall for resirkulering på en hensiktsmessig, sikker og økonomisk måte. Slam fra Sørbyholmen renseanlegg leveres etter kommunesammenslåing til Tønsberg Renseanlegg IKS, og kommunen har ikke lenger leveranser til selskapet.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Nord-Jarlsberg Avfallsselskap nettside
Formål med eierskapet
Gjennom sitt eierskap i Vestfold interkommunale brannvesen ønsker Tønsberg kommune å sikre
- at oppgaver pålagt i lov og forskrift blir utført tilfredsstillende
- mer spesialisert kompetanse – både i beredskap og i det forebyggende arbeidet.
- at risikovurderinger gjenspeiler endringer i samfunnet
- god kvalitet i håndtering av hendelser
- effektiv utnyttelse av ressursene – mannskaper, kjøretøyer med utstyr, særlig kostbare beredskapsressurser og brannstasjoner.
Selskapet skal ivareta kommunens eierinteresser i Sør-Øst 110 IKS (Alarmsentralen) og i Interkommunalt utvalg mot akutt forurensning.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Vestfold Interkommunale Brannvesen nettside
Formål med eierskapet
Gjennom eierskap i Vestfold krematorium vil Tønsberg kommune ivareta sitt samfunnsansvar ved at det legges godt til rette for de som ønsker kremasjon og urnegravferd
- at det tilbys fasiliteter som kan bidra til en god sorgprosess
- at innbyggere med ulike religioner og menneskesyn møtes med verdighet og fleksibilitet
- at kremasjon kan være en miljøvennlig gravferdsform; både med tanke på utslipp og arealbruk
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Vestfold Krematorium nettsiden
Formål med eierskapet
Gjennom eierskapet i Vestfold og Telemark revisjon sikrer Tønsberg kommune en profesjonell og effektiv gjennomføring av kommune- og revisorlovens intensjoner og bestemmelser.
Regnskapsrevisor skal gi politikerne økt tillit til kommunens regnskap, og tillit til at bevilgninger gjennomføres i tråd med politiske vedtak. Forvaltningsrevisjon skal bidra til læring og forbedring av kommunens virksomhet og av virksomheten i kommunens selskaper. Eierskapskontroll utføre for kommunen som et viktig virkemiddel i den kommunale egenkontrollen.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Vestfold og Telemark revisjon nettside
Formål med eierskapet
Gjennom eierskapet i VETAKS sikrer Tønsberg kommune et profesjonell og effektivt kontrollutvalgssekretariat som svarer til kommunelovens bestemmelser, og bistår kontrollutvalgsmedlemmene med nødvendig kunnskap og kompetanse.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Vetaks nettside
Formål med eierskapet
Gjennom sitt eierskap i Vestfold vann ønsker Tønsberg kommune å bidra til at innbyggerne får tilgang til nok vann av riktig kvalitet til en kostnadseffektiv og miljømessig god måte. Eierskapet vil bidra til stabilitet og trygghet rundt vannforsyningen med gode alternative kilder og et robust vannforsyningssystem nå og i fremtiden.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Vestfold Vann nettside
Formål med eierskapet
Gjennom eierskapet i Vestfoldmuseene ønsker Tønsberg kommune å sikre publikum tilgang til kultur, kunst og historie. Samtidig sikres ivaretakelse av, samt formidling og bevaring av vår kulturarv. Gjennom nært samarbeid med Vestfoldmuseene har kommunen tilgang på fagkunnskap som øker verdien av kulturarven som skal formidles, utvikles og gjøres relevant for innbyggerne i Tønsberg kommune.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Vestfoldmuseene nettside
Formål med eierskapet
IUA betyr Interkommunalt utvalg mot akutt forurensing. Ved deltakelse i oppgavefellesskapet sørger Tønsberg kommune for å oppfylle plikter etter forurensningsloven §7.
Ikke registrert i Brønnøysundregisteret.
IUA vestfold nettside
Formål med eierskapet
Formålet med Jarlsberg IKT er å understøtte kommunens utvikling og digitalisering. Ved hjelp av Jarlsberg IKT skal kommunen muliggjøre sikker og effektiv samhandling på tvers i egen organisasjon, og andre offentlige instanser. Selskapets skal ha god kompetanse innenfor sikkerhet, infrastruktur, integrasjoner og skyløsninger. Bruk av nasjonale fellesløsninger skal være tett integrert i infrastrukturen. Jarlsberg IKT skal være synlige i kommunale, statlige og private fora der det er naturlig.
Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
Jarlsberg IKT nettside
Formål med eierskapet
Med Start ønsker Tønsberg kommune å bidra til økt verdiskapning i kommunen og regionen ved at flere selskaper etableres, at flere små og mellomstore bedrifter utvikler seg og at flere bedrifter overlever.
Ikke eget rettssubjekt, har ikke organisasjonsnummer - KO
START Vestfold nettside
(Samarbeidskommune i parentes)
Formål med samarbeidet
Sidebygningen skal være et aktivitetstilbud innenfor psykisk helsearbeid til tilbud om kultur- og fritidsaktiviteter for personer med utviklingshemming. Tilbudet gjelder for personer over 18 år med psykiske lidelser og personer med utviklingshemming over 16 år.
Formål med samarbeidet
Barnevernvakta i Vestfold sitt formål er å være tilgjengelig barneverntjeneste for barn, unge og deres pårørende akutt krise på kveld/natt, helg og høytid.
Barnevernvakta i Vestfold skal ivareta lovkravet om akuttberedskaps kapittel i barnevernet, jfr. barnevernsloven § 2-1.
Formål med samarbeidet
Voksenopplæringen i Nøtterøy og Tønsberg skal utføre de oppgaver som kommunen og tilhørende lovverk for tjenestene krever. Instruks for tjenestene, både interne og eksterne, regulerer alle daglige gjøremål og forhold ved skolen.
Det skal etterstrebes god kvalitet i alle deler av tjenestene, slik at en søker å nå mål innenfor de rammer som er satt for tjenestene, til beste for elever i Nøtterøy og Tønsberg.
Formål med samarbeidet
Ivareta deltagerkommunes behov for drift av hjelpmiddellager, herunder avtale med NAV hjelpemiddelsentral for forvalting av teknisk utstyr.
Formål med samarbeidet
Vertskommunen påtar seg ansvaret for at formålet med krisesenterloven blir oppfylt gjennom inngåelse av en avtale med Stiftelsen Krisesenter for kvinner i Vestfold eller annen leverandør av tjenesten.
Formål med samarbeidet
Deltagerkommunene har inngått et administrativt vertskommunesamarbeid for å utføre de oppgavene som kommunene er pålagt innen miljørettet helsevern etter gjeldende lov og forskrift.
Formål med samarbeidet
Vertskommunen skal sørge for at kommunenes ansvar etter helse- og omsorgstjenesteloven (hol) med tilhørende forskrifter ivaretas når det gjelder
- døgnåpen legevakt, øyeblikkelig hjelp ved ulykker og andre akutte situasjoner, heldøgns akuttberedskap og medisinsk nødmeldetjeneste, jfr. hol § 3-2 første ledd nr. 3 bokstav a til c
- døgnopphold for helse- og omsorgstjenester til pasienter og brukere med behov for øyeblikkelig hjelp, jfr. hol § 3-5 tredje ledd
- institusjonsopphold, jfr. hol § 3-2 første ledd nr. 6 bokstav c og § 11-4 første ledd, jfr. pkt. 9.5
Formål med samarbeidet
Færder og Tønsberg kommuner forplikter seg til å drive felles folkebibliotekvirksomhet, jfr. Love om folkebibliotek, § 4. Avtalen omfatter drift av felles hovedbibliotek i Storgaten 16, Tønsberg og drift av folkebibliotekavdelinger lokalisert i andre deler av de to kommunene. Den bibliotekfaglige driften skal ses samlet.
(Vertskommune i parentes)
Formål med samarbeidet
VOIS`s formål er å organisere et forpliktende innkjøpssamarbeid mellom deltakerkommunene og avtalevirksomheter.
- Inngå og forvalte felle innkjøpsavtaler/rammeavtaler for deltakerkommunene og avtalevirksomheter for å oppnå stordriftsfordeler og effektive innkjøpsprosesser.
- Utvikle og vedlikeholde innkjøpskompetansen i alle deltakende kommuner og avtalevirksomheter.
- Gi og formidle råd og støtte til deltakerkommuner og avtalevirksomheter innenfor nærmere fastsatte rammer og retningslinjer.
- Samarbeide med andre offentlige virksomheter og innkjøpssammenslutninger.
Formål med samarbeidet
Avtalens formål er å regulere det løpende samarbeidet, organisatoriske forhold og finansiering vedrørende interkommunalt samarbeid om MST CAN (et evidensbasert behandlingstiltak for familier med barn mellom 6 og 18 år) mellom de tre kommunene.