Nytt miljøgebyr for private avløpsanlegg
Husstander med private avløpsanlegg skal fra 2024 betale et miljøgebyr for tilsyn av anlegget. Det årlige gebyret er på kr 800,- per anlegg. Gebyret ble lagt inn i fakturaen for kommunale avgifter som ble sendt ut i begynnelsen av mai 2024.
Les hele nyhetssaken
Tønsberg har egen forskrift
Tønsberg kommune har egen forskrift om tømming av slam fra slamavskillere, tette tanker, minirenseanlegg mv. som gjelder fra 1.1.2020.
Forskrift om tømming av slam fra slamavskillere, tette tanker, minirenseanlegg
I forskriften står det at kommunen som skal sørge for tømming av avløpsslam fra alle eiendommer i kommunen som har private sanitæranlegg som slamavskillere, minirenseanlegg eller tette tanker.
Hvem tømmer?
Det er Norva24 Spyleteknikk som tømmer anleggene i Tønsberg kommune. Se kontaktinformasjon nederst på siden.
Hva skal tømmes?
- tette tanker
- slamavskillere/septiktanker.
- minirenseanlegg
Dersom du i dag sørger for tømming av din egen septiktank må du melde inn ditt behov for tømming. Det kan du gjøre ved å fylle ut skjemaet under.
Registrering av septiktank
Rutinetømming i henhold til fastsatt tømmeplan
Planlagt rutinemessig tømming settes opp etter en fastsatt tømmeplan, basert på behov og tømmefrekvens.
Slamanlegg skal tømmes etter behov, men normalt ikke sjeldnere enn:
- Slamavskillere - hvert annet år
- Tette tanker - hvert år
- Minirenseanlegg - hvert år. Det vil si at de aller fleste minirenseanleggene tømmes en gang i året. Noen av de større anleggene tømmes hyppigere.
- Slamavskiller for gråvann - hvert annet år for helårsbolig og hvert fjerde år for fritidsbolig
- Slamavskillere som er tilknyttet infiltrasjonsanlegg - hvert annet år
Endre tømmefrekvens
Dersom det er behov for å endre tømmefrekvens kan dere ta kontakt med kommunen. Dersom ditt behov for eksempel er tømming 2 ganger hvert år skal kommunen sørge for tømming begge ganger og du vil bli fakturert for dette.
Ekstratømming utenom fastsatt tømmeplan, det vil si det som er registrert som tømmeintervall hos kommunen, må du selv bestille og bekoste et tømmefirma du selv velger. Behov for ekstratømming kan for eksempel skje dersom du skulle oppleve driftsproblemer på anlegget. Du vil da få faktura direkte fra tømmefirma.
- Norva24 Spyleteknikk varsler på mail, SMS eller per post 1-2 uker før tømming
Siste tømming av slamavskiller (septiktank)
Dersom anleggseier har fått pålegg om å tilknytte seg kommunalt avløpsnett, og/eller separere stikkledningene for avløp, skal slamavskilleren (septiktanken) samtidig utkobles. Da har anleggseier rett til å få siste tømming vederlagsfritt.
Det samme gjelder når det er gitt vedtak om ulovlig utslipp av sanitært avløpsvann, og anleggseier må oppgradere/skifte ut renseløsningen. Slamavskilleren skal alltid tømmes en siste gang etter at det nye anlegget er satt i drift, selv om slamavskilleren fortsatt skal brukes som en etterpoleringsløsning etter minirenseanlegg.
Priser
Hva tømming av slam koster for deg er avhengig av type anlegg og hyppighet. Kommunen fastsetter årlig slamgebyrets størrelse i gebyrregulativet.
Gebyrene innkreves i fire terminer og du mottar faktura fra Tønsberg kommune.
For gjeldende priser og faktureringsrutiner, se kommunens gebyrregulativ (PDF, 2 MB)
Det er viktig at du som har en tett tank sørger for å melde ifra til kommunen dersom behovet for tømminger i løpet av året avviker fra det som er det reelle behovet.
Det er viktig at du melder ifra til kommunen dersom behovet for tømminger i løpet av året avviker fra det som er det reelle behovet. Dette gjelder slamavskillere i tilknytning til sandfilter, infiltrasjonsanlegg og filterbedanlegg.
Nytt i forskriften i forhold til tidligere er at kommunen nå skal tømme alle tanker. De gjelder også de som er tilknyttet kommunalt avløpsnett og hvor den enkelte huseier har sørget for tømming selv.
Dersom du i dag sørger for tømming av din egen septiktank må du melde inn ditt behov for tømming. Det kan du gjøre ved å fylle ut skjemaet under. Din septiktank vil da bli registrert i vårt system og du vil bli satt på lista for fremtidige tømminger. Dersom du har et behov for tømming ganske raskt må du selv sørge for tømming denne gang da vårt tømmefirma tømmer i henhold til en systematisk plan og er kanskje ikke i ditt område før om noen måneder.
Registering av septiktank
Tømmeordningen omfatter alle anlegg med våtslamlager (ikke slamtørke). Gjelder både for utslipp under kap. 12 (5-50 pe) og kap. 13 (50-2000/10000 pe) i Forurensningsforskriften.
Les mer i Forurensningsforskriften
Serviceavtalen tilknyttet anlegget vil fortsette som før og vil ikke bli påvirket av tømmetjenesten.
Dersom det finnes tømmesinstruks som er utarbeidet av leverandør for det enkelte minirenseanlegg, skal denne følges. Dersom fagpersoner i tilknytning til pålagt serviceavtale dokumenterer at anlegget krever hyppigere eller sjeldnere tømming enn opprinnelig oppsatt skal tømmefrekvensen justeres iht dette.
For minirenseanlegg av litt størrelse tømmes gjerne 4-5 ganger i året, Tidligere ble gjerne første tømming betalt av kommunen og fakturert deg, mens øvrige tømminger måtte du selv sørge for og betale for. Dette er annerledes i den nye forskriften. Nå gjelder at hvis for eksempel du har behov for 5 ganger i året skal det legges opp til 5 ganger i året fortsatt og kommunen skal tømme alle 5 ganger og du vil bli fakturert for dette.
Hvorfor innføres tømmetjeneste på mindre avløpsanlegg?
Tønsberg kommune har i mange år sørget for tømming av tanker, kun med enkelte unntak. Ordningen er nå utvidet til å gjelde tømming av alle tanker som nevnt i forurensningsloven §26.
Slamforskriften for Tønsberg kommune
Forskrift om tømming av slam fra slamavskillere, tette tanker, minirenseanlegg
Vi får en rekke henvendelser fra huseiere vedrørende septiktanker og avløp. Dette er et helt ukjent tema for veldig mange.
Her vil vi derfor gi litt nærmere informasjon om septiktanker og muligheten for utkobling av disse.
Før ca.1970 ble avløp fra bebyggelse i tettbygd strøk, ledet via kommunale ledninger (rør) ut i elv eller sjø. Ved installering av WC, var det derfor nødvendig med septiktank.
I ca. 1970 startet arbeidet med å lede de kommunale avløpsledningene til renseanlegget på Vallø. Dette anlegget ble satt i drift i 1980.
For avløp som går til renseanlegg, er det ikke lenger behov for å ha septiktank. Disse kan derfor normalt kuttes ut.
Slik fungerer septiktanker
Alt avløpsvann fra sanitærinstallasjoner innvendig i huset, ledes via septiktanken og videre ut til kommunalt nett. Faste partikler, det vil si toalettavløp med mer blir liggende igjen i septiktanken. Denne må tømmes med jevne mellomrom.
Septiktank må ikke forveksles med en tett tank som ikke har utløp.
Avløpsvannet som renner videre fra septiktanken ut til kommunalt nett, går via en privat avløpsledning. Avløpsledninger fra 1960-tallet og tidligere er hovedsakelig av betong. Etter mange års bruk blir rørene ujevne og sprukne innvendig. Hvis man setter septiktanken ut av drift, uten å skifte ledningen, vil det være stor sannsynlighet for at avløpet tettes igjen. Før septiktanken kuttes ut, bør det derfor vurderes om det er nødvendig å legge ny avløpsledning av plast.
Huseier ansvarlig for drift og vedlikehold
Huseier eier avløpsledningen fra sin eiendom fram til og med påkoblingspunkt på kommunalt nett. Huseier er derfor ansvarlig for drift og vedlikehold av ledningen.
Hjelp av rørlegger
Ta kontakt med en rørlegger, hvis du trenger hjelp til å vurdere tilstanden på avløpsanlegget. Alt arbeid med avløpsanlegg tilknyttet kommunalt nett, skal utføres av et rørleggerfirma eller graveentreprenørfirma med ADK1-bevis.
Det skal ikke betales noe tilknytningsgebyr ved utkobling av septiktanken, når avløpsvannet går til kommunalt nett fra før.
I spredt bebyggelse er det mange eiendommer som ligger langt fra kommunale ledninger. Disse eiendommene har sine egne, private avløpsanlegg. De fleste av disse anleggene har slamavskillere som må tømmes.