2 000 HV-soldater trener i Østfold og Vestfold

Mellom 1. og 15. september skal ca. 2 000 befal og soldater i Oslofjord HV-distrikt 01 inn til sin årlige trening. Dette omfatter HV-områdene Sarpsborg, Fredrikstad, Moss, Rygge, Andebu, Slagen, Færder, Tønsberg, Sandefjord og Larvik samt stabsområdet og sambandsområdet.

Publikum må påregne trafikk med militære kjøretøy og personell og noe støy.

Største trening i 2023

HV-01 gjennomfører årlig trening med fokus på å planlegge og gjennomføre territorielle operasjoner. Det innebærer tilstedeværelse i lokalmiljøet og samvirke med sivile samarbeidspartnere – som statsforvalter, kommunale beredskapsråd og politi – og andre militære enheter.
Videre skal årlig trening videreutvikle Forsvarets reaksjonsevne, enkeltmannsferdigheter og operative evne for å beskytte befolkningen samt sikre viktig infrastruktur.
Ekstraordinært ansvar

– Som en landsdekkende militær organisasjon bidrar HV til å beskytte befolkningen. Sammen med andre militære og sivile beredskapsaktører ivaretar Heimevernet samfunnssikkerheten, understreker distriktssjef Remi Høyning.

Oslofjord heimevernsdistrikt 01 er, og har alltid vært, vanlige folk med militær bakgrunn med et ekstraordinært ansvar for lokalsamfunnet sitt når det ekstraordinære skjer.

Oslofjord heimevernsdistrikt 01 (HV-01):

• Dekker de tidligere fylkene Østfold og Vestfold
  • Distriktssjef: oberstløytnant Remi Høyning. Ca. 3 500 soldater fordelt på 18 HV-områder samt en mobil innsatsstyrke (Polar Bear VI)
  • Hovedkvarter på luftforsvarsbase Rygge
  • Distriktet har det lokale territorielle ansvaret. Det innebærer den militære forsvarsberedskapen og ledelsen av militære operasjoner på vegne av Forsvarets operative hovedkvarter samt bistand til det sivile samfunnet.
  • Distriktet har et utstrakt samarbeid med politiet, statsforvalteren og kommunene. Sivilforsvaret og andre sentrale beredskapsaktører inngår også i distriktets samarbeidende nettverk.