Å skape en heltidskultur er langsiktig arbeid

Trond Wifstad Vedtaket om heltidsstrategi har skapt stort engasjement blant våre ansatte.

Må ikke jobbe annenhver helg

Reaksjonene dreier seg i stor grad om en engstelse for at økningen av antall helgetimer betyr at ansatte i turnus må jobbe annenhver helg.

- Ingen ansatte må jobbe annenhver helg dersom de selv ikke velger det. Det sier kommunalsjef Mette Vikan Andersen.

Hovedmålene med strategien:

• Utvikle en heltidskultur
  • Øke andelen heltidsstillinger
  • Løse utfordringen med å dekke opp ledige helgetimer.

325 helgetimer

Strategien legger opp til prinsippet om et antall helgetimer, som i ytterste konsekvens vil gi 325 helgetimer for en ansatt. De stedene det er få ledige helgevakter, skal man ikke opprette helgetimer.

- Det er når endringer oppstår i en avdeling, eller når det er mange ledige vakter, man må se på lokale løsninger innad i avdelingen eller innenfor virksomheten, slik at man har fast bemanning 24 timer syv dager i uka. Det vil gjøre det mindre belastende å arbeide i helgene, sier kommunalsjef Trond Wifstad.

Fafo anslår at 325 helgetimer pr ansatt er det antallet som må dekkes for å imøtekomme tjenestebehovet innen helse og omsorgstjenestene.

- Skal vi nå målene må vi starte med å organisere arbeidet og bruke kompetansen på andre måter enn i dag. Endringer i turnus er bare ett av flere elementer i strategien. Vårt oppdrag er å sikre brukerne gode tjenester levert av faste ansatte med god kompetanse på alle vakter, sier kommunalsjef Wifstad.

Må drøftes lokalt

Bakgrunnen for at 325 helgetimer står i strategien som et prinsipp er en beregning der ansatte i en vanlig turnus jobber hver tredje helg. Det innebærer at de jobber ca. 17 helger i året, noe som utgjør ca. 246 helgetimer per år.

Hvis den samme turnusen skal gå rundt uten å benytte «ekstravakter» til å jobbe i helgene, må de fast ansatte enten jobbe flere helger eller på annen måte jobbe minst 325 helgetimer per år.

- Alternativet er at disse helgetimene dekkes opp av små deltidsstillinger, som går på tvers av målene i strategien, sier Wifstad.

Hvordan arbeidstimer i helg fordeles, må drøftes lokalt. Det må arbeides for å finne fleksible løsninger ut fra hva som er behovet i den enkelte enhet, og som kan ivareta særskilte behov hos den enkelte ansatte.

Øker antall piloter – fokus på «den gode vakta»

Kommunen starter arbeidet med oppfølging av heltidsstrategien gjennom flere piloter i det vi kaller «Heltidsprogrammet». Programmet har fokus på gevinster ved heltid, og er opptatt av innspill fra den enkelte ansatte for å finne frem til «den gode vakta».

- I disse pilotene fokuserer vi på frivillige løsninger for å se hvor langt vi kommer på veien til å nå målene. Skal vi nå målene må vi prøve ut nye løsninger sier Vikan Andersen.

Per i dag er Nes sykehjem, Træleborg/Hogsnes sykehjem og Re helsehus en del av programmet som blant annet skal jobbe fram nye turnuser. Nå inkluderes også Åslyveien 1, Ressurssenter Årfuglveien og Sildreveien i programmet.

- Når pilotene er gjennomført vil vi vurdere i hvilken grad utfordringen med å dekke opp ledige helgetimer er løst, og hvorvidt andelen heltidsstillinger har økt i perioden, sier Wifstad.

Basert på erfaringene vil strategien bli evaluert og lagt fram til politisk behandling.

- Vi vet at helgene er «hellig» for de ansatte. Viser det seg at vi gjennom pilotene klarer å dekke behovet med færre enn 325 timer, vil arbeidsgiver foreslå at prinsippet om antall helgetimer justeres, sier kommunalsjef Vikan Andersen.

Pilotperioden skal vare frem til våren 2023 med en status senhøsten 2022.

Andre tiltak

Demografisk framskrivning viser dramatiske endringer i løpet av de nærmeste 15 årene. Det vil gi oss store rekrutteringsutfordringer, spesielt innen helse og omsorgsyrkene.

- Vi har tro på at hele stillinger er veien å gå dersom vi skal være i stand til å møte framtidas behov for arbeidskraft. Derfor må heltidsstrategien settes på dagsorden i alle kommunens virksomheter og de må drøfte hva innebærer heltidskultur hos oss, sier Wifstad.

Selv om vi gir pilotene en særskilt oppfølging er ikke pilotene til hinder for at andre enheter finner gode løsninger på veien mot en heltidskultur.

Hovedregelen er 100 %

Ledige stillinger lyses nå som hovedregel ut som 100 %, og stillinger skal ikke lyses ut med desimaler. Det er et av tiltakene i strategien som iverksettes umiddelbart.

Arbeidsgiver har spilt inn overfor KS om at satsene for helgetillegg bør økes i årets sentrale forhandlingene. En økning av satsene vil uansett være vurderinger vi kommer til å gjøre i lokale forhandlinger i kommunen.

- Skal vi lykkes med å skape en heltidskultur i kommunen vår, må vi legge opp til gode prosesser der ansatte, tillitsvalgte og ledere sammen får den samme kunnskapen om hva heltidskultur innebærer. Vi vil derfor så raskt som mulig arrangere samlinger for alle ansatte i turnusvirksomhetene, sier Wifstad.