Aktivitetsvenn – dobbel glede!

Illustrasjonsbile av to menn på en kafe.  - Klikk for stort bilde

Har du lyst til å bli frivillig aktivitetsvenn og bidra til en positiv hverdag for personer med demens i Tønsberg kommune? Bli med på kurs for aktivitetsvenner!

Aktivitetsvenn er utviklet av Nasjonalforeningen for folkehelsen og tilbys i over 180 kommuner i hele landet. En aktivitetsvenn er en frivillig, som med kurs og veiledning gjør aktiviteter sammen med en som har demens.

Målet med tilbudet er å gi mennesker med demens flere aktiviteter og gode opplevelser i hverdagen. Aktivitetsvennen og personen med demens kobles sammen på bakgrunn av felles interesser. Det kan være alt fra å gå tur, gå på teater, eller bare møtes for en kopp kaffe og ta en prat.

Tønsberg kommune har kurs for deg som vil bli aktivitetsvenn. Kurset går over to kvelder. Den første kvelden er introduksjonskurs for frivillige som er sammen med andre frivillige i kommunens helse- og omsorgstjenester.

Kursets innhold

På kurset får du høre mer om Aktivitetsvenntilbudet, hva det vil si å være en frivillig aktivitetsvenn, og du får en innføring i ulike demenssykdommer.
I tillegg får du råd om kommunikasjon og samhandling med personer med demens. På kurset vil du treffe andre som også ønsker å bli en aktivitetsvenn. Det holdes foredrag, vi ser filmer og drøfter ulike problemstillinger sammen.

Kurset går over to kvelder.

Sted:
Tønsberg og Færder bibliotek, Storgaten 16, 3126 Tønsberg

Tid:
Tirsdag 18. 0g Onsdag 19. april kl. 18.00 – 20.00

Påmeldingsfrist mandag 17. april

Mer informasjon og påmelding på tonsberg.friskus.com, eller ring Eva Marie Wang-Norderud mobil: 476 42 505

Enkel servering. Kurset er gratis.

Les mer om aktivitetsvenn på nettsidene til Nasjonalforeningen for folkehelsen.