Best i fylket i Kommune-NM

Ordfører Anne Rygh Pedersen Helene Moe Slinning

– Dette viser at vi gjør mye riktig, sier ordfører Anne Rygh Pedersen. Nok en gang ble Tønsberg best i fylket i NHOs Kommune-NM.

- Jeg er egentlig ikke veldig opptatt av plasseringen, men det er jo hyggelig å få en bekreftelse på at Tønsberg er en attraktiv kommune for næringslivet, sier Anne Rygh Pedersen.
Kommune-NM er en årlig rangering av norske kommuner utført av NHO, der kommunene rangeres etter attraktivitet og lokal vekstkraft basert på forhold knyttet til næringsliv, arbeidsmarked, demografi, kompetanse og kommuneøkonomi. Tønsberg har havnet øverst på lista blant kommunene i Vestfold og Telemark tre år på rad.

- Et vekstkraftig næringsliv er avgjørende for å sikre folk trygge arbeidsplasser og utvikle lokalsamfunnet videre, og et vekstkraftig næringsliv er samtidig avhengig av en kommune som spiller på lag og legger til rette. Jeg mener plasseringen i Kommune-NM er en bekreftelse på at vi gjør mye riktig i Tønsberg, ordføreren.

33. plass nasjonalt

Tønsberg endte samlet sett på 33. plass blant de 356 kommunene i landet. Det er to plasser ned fra fjorårets 31. plass. I samtlige indikatorer plasserer Tønsberg kommune seg godt over landsgjennomsnittet, men demografisk utvikling og kompetansenivå i befolkningen var blant indikatorene som bidro en litt dårligere nasjonal plassering enn i fjor.

- Nå tar vi med oss kunnskapen denne undersøkelsen gir, og vil vil jobbe spesielt med å forbedre de områdene vi skårer lavere på. Særlig det å få flere ut i arbeid er en viktig jobb framover. Det er for mange i kommunen vår som står utenfor arbeidslivet, sier Rygh Pedersen.

Les mer om Kommune-NM på HNOs nettsider.