Ble takket for 15 år med sandpåstrøing

Ordfører Anne Rygh Pedersen takket de frivillige for innsatsen.

«Sandpåstrøer» er kanskje ikke alltid ment som et kompliment, men det var det definitivt da en gjeng frivillige fredag ettermiddag ble takket for innsatsen med å dele ut bøtter med strøsand til eldre.

- Vi er så heldige som har et godt samarbeid med frivillige organisasjoner i dette tiltaket. Uten den frivillige innsatsen som legges ned fra Våle og Undrumsdal pensjonistforening, Ramnes pensjonistforening,

Mange frivillige møtte opp til feiringen.

Re Rotary og noe frivillige enkeltpersoner, ville ikke sandbøttetiltaket vært mulig, sier frivillighetskoordinator Eva Wang-Norderud i Tønsberg kommune.

Utdeling av sandbøtter til alle nye pensjonister og påfyll av sand til de som har bøtter fra før, har blitt et viktig tiltak hver høst. Initiativet oppstod i gamle Re kommune, og er et av flere tiltak i satsingen Trygge lokalsamfunn. I Re ble de første sandbøttene delt ut i 2007. Det betyr at det er i år er 15årsjubileum.

- Fra 2020 og 2021 har vi også inkludert områdene Barkåker og Eik, og samarbeider med Tønsberg Rotary om utkjøring her. Vi er veldig takknemlige for alle som bidrar, og derfor ønsket vi å takke litt ekstra i forbindelse med jubileet, forteller folkehelsekoordinator Ole Thomassen Grejs.