Første møte i klima- og miljøutvalget

- Dette blir et viktig utvalg i den tiden vi er inne i, og jeg ser frem til å få konstruktive råd og innspill i saker som berører klima- og miljøhensyn, sier ordfører Frank Pedersen.

Asta Margrete Aune Lee, Signe Marie Høie Olsen-Nauen (vara), Benjamin Myklebust Rød, Charlotte Garder, Therese Ryan og Øyvind Johnsen.

Siden 2020 har kommunen hatt et eget klimaråd, der politisk ledelse, representanter fra kommuneledelsen og en representant fra ungdomsrådet har deltatt.

Før sommeren 2023 vedtok kommunestyret at klimarådet skulle gjøres om til et organ der både politikere, næringsliv, landbruk, frivillige foreninger og miljøorganisasjoner er representert. Dette skal ikke være et beslutningsorgan, men gi råd og innspill de folkevalgte organene i kommunen.

- Dette er altså ikke et råd vi er pålagt å ha i kommunen, men et utvalg kommunestyret har ønsket å etablere. De får samme funksjon og status som de lovpålagte rådene våre, og vil ha faste møter med samme frekvens som andre råd og utvalg, sier Frank Pedersen.

- Vil sette dagsorden

Øyvind Johnsen, leder av Naturvernforbundet i Tønsberg og Færder, ble valgt til leder av det nye klima- og miljøutvalget. Han har store ambisjoner for arbeidet.

- Jeg setter stor pris på at kommunen har opprettet et slikt utvalg, og vi skal gi innspill til hvordan kommunen jobber med å få ned klimagassutslipp og å ta vare på naturen. Hovedoppgaven vår blir å gi innspill til politiske saker, men jeg har en ambisjon om at vi også skal egne initiativ og sette egne saker på dagsorden, sier han.

Han mener spørsmålet om hvordan arealene i kommunen utvikles og forvaltes i fremtiden blir noe av det viktigste utvalget skal jobbe med. Prosessen med å utarbeide en ny arealdel til kommuneplanen har pågått i lang tid, og planen skal behandles i kommunestyret i april.

- Nå kommer vi så sent inn i prosessen at vi ikke kan gjøre annet enn å ta den til orientering, men det ser ut til å ha vært en god prosess. Vi hopper på et tog som snart er fremme på endestasjonen, men dette toget skal videre på nye runder. Når prosessen med neste rullering av kommuneplanens arealdel starter, ønsker vi å være med fra start, sier Johnsen.

Ba om orienteringer

Det nye utvalget hadde sitt første møte mandag 11. mars. Da ba de om å få en orientering fra administrasjonen om hvordan kommunen jobber med klimaregnskap og reduksjon av klimagassutslipp, og om hvordan kommunen forholder seg til arealnøytralitet.

- Vi ønsket også å høre om det er aktuelt for kommunen å utarbeide et naturregnskap. Det er viktig for oss å være best mulig orientert for at vi skal kunne gjøre en best mulig jobb i løpet av de fire årene vi er valgt for, sier Johnsen.

Dette er de faste medlemmene av klima- og miljøutvalget:

Øyvind Johnsen
Benjamin Myklebust Rød
Kjell Anders Lier
Espen Wernersen
Asta Margrete Aune Lee
Charlotte Garder
Therese Ryan

Klikk her for å se kontaktinformasjon, medlemmer, møteplan og saksdokumenter