Går av som næringssjef

-Jeg har vært opptatt av å synliggjøre næringsattraktiviteten, og jobbe for god dialog med aktørene i regionen vår. Men det er en tid for alt, sier Øystein Hjørnevik som har tatt valget om at han til sommeren skal gå av som næringssjef i Tønsberg kommune. Nå starter jakten etter ny næringssjef.

Næringssjef Øystein Hjørnevik.

På spørsmålet om hva han skal starte med nå svarer han at det er en miks av flere ting:

-Jeg skal i gang med noen styreoppgaver og mer av det jeg liker på fritiden, nevner han.

Øystein Hjørnevik startet jobben for snart 6 år siden, 8. mai 2017 for å være helt nøyaktig. I løpet av disse årene har det blitt jobbet målrettet med å styrke tønsbergregionen.

-Vi har jobbet strategisk med de tre B-ene: Bo, besøk og bedrift. Tønsberg er et godt sted å bo, og flere og flere har bosatt seg her de senere årene. Det er også et attraktivt sted å besøke, og gjennom samarbeid med reiselivsaktører i regionen har vi jobbet for å styrke Tønsberg og Færder som destinasjon. Med spesielt fokus på skjærgården, opplevelser og den unike historien. Og selvsagt har vi jobbet med å gjøre Tønsberg attraktiv som et sted å drive næring, sier Hjørnevik.

I løpet av disse seks årene står spesielt to av årene igjen i historiebøkene som noe helt spesielt. 12. mars måtte kommunen stenge ned skoler, barnehager og deler av næringslivet på grunn av koronarestriksjoner.

-Det å være næringssjef under en pandemi der vi var nødt for å stenge ned deler av næringslivet var krevende. Det var også utfordrende å lage støtteordninger som skulle fungere for alle. Jeg er utrolig imponert over hvordan næringslivet jobbet seg gjennom det.

Spennende utviklingsoppgaver

Han har jobbet med mange spennende saker disse årene Her trekker han frem flere ting som han mener vil bety mye for Tønsberg i årene fremover.

-Etableringen av samarbeidsarenaer på Friends nederst på Torvet hvor Tønsberglivet, Tønsberg Næringsforening, Gründerhuset Hi5, Skjærgårdsmat, NAV og kommunen er tilstede. En samling av offentlige og private aktører som samarbeider om å gjøre regionen mest mulig attraktiv, og har gitt Tønsberg et image som er kjent over hele landet.  Da vi startet opp Skjærgårdsmat i 2019 ønsket vi å fremme lokalmat, folkehelse og bærekraft, med spesielt fokus på unge mennesker. Det ble tidlig klart at om vi skulle lykkes med å gjøre Tønsberg til Norges fremste matregion, måtte vi samarbeide med de beste i landet. Derfor er jeg spesielt glad for at vi fra og med 2023 starter Geitmyra Matkultursenter for barn på Løkken, forklarer han

Han trekker også frem Rygg Miljøpark hvor Den Magiske Fabrikken er motoren i det som har blitt et nasjonalt fyrtårn for avfallshåndtering og sirkulærøkonomi. Her er grunnlaget for mange fremtidige arbeidsplasser og betydelige klimagevinster på plass for de neste årene.

Han er ikke redd for å trekke frem at det av og til er utfordringer man møter på i rollen som næringssjef.

-Det å sørge for gode og rette næringsarealer til bedrifter som ekspanderer eller vil etablere seg her har av og til vært utfordrende. Vi vil så gjerne legge til rette, men samtidig må vi ta hensyn til miljø og de strategier og bestemmelser som ligger til grunn. Tønsberg har mange spennende utviklingsområder og det vil komme infrastruktur som vil gjøre det ytterligere attraktivt. Det ligger til rette for at det kan skapes utrolig mye spennende i tiden fremover, mener han.

Nå starter jakten på ny næringssjef

Men det overlater han til nye krefter å ta grep om. Øystein Hjørnevik har sin siste arbeidsdag 30. juni 2023.

-Vi er utrolig takknemlige for innsatsen og alt det Øystein har skapt i rollen som næringssjef. Det er store sko og fylle, men som Øystein sier så er det utrolig mye spennende som skjer fremover for den som tar over. Tønsberg er i vekst. Nå vil vi gå i gang med rekrutteringen, og håper å få på plass en ny næringssjef til sommeren, sier kommunalsjef for Kultur og samfunnsutvikling Geir Viksand.