«Helt grønne» på vei til skolen

4A og 5D ved Ringshaug skole hadde god grunn til å være stolte da ordføreren besøkte de denne uka. De er vinnere av årets «Grønn skolevei-konkurranse».

Bilde av klassen som vant sammen ordfører - Klikk for stort bilde Bilde av vinnere - Klikk for stort bilde

Tønsberg kommune har i år, som i fjor, koordinert «Helt grønn skolevei» for barneskoler i kommunen. Helt grønn skolevei er et tiltak på tvers av flere kommuner i Vestfold og Telemark.

Målet med «Helt grønn skolevei» er å få barn i barneskolene til i størst mulig grad å komme seg til og fra skolen på en miljøvennlig måte. Det handler både om å skape tryggere skoleveier ved å redusere antallet biler på veiene rundt skolene, å kutte utslipp av klimagasser, og å legge til rette for mosjon og fysisk aktivitet blant barna. Skolene registrerer et lag og registrerer resultater hver uke. Til slutt blir det kåret en sammenlagt vinner.

I år ble det to vinnere som syklet eller gikk 100% av turene til og fra skolen i perioden 17. april til 26. mai. Ringshaug skole «5D-Kristianes klasse» og Ringshaug skole «4a er best» vant sammenlagt.

-Ved å sykle, gå eller ta bussen får dere bevegelse i hverdagen, og dere gjør noe som er viktig for naturen og klimaet vårt. Noen av klassene har vært kjempeflinke og trosset vær og vind, og har syklet, gått eller tatt bussen til skolen. Gratulerer, sa ordfører Anne Rygh Pedersen da hun møtte vinnerne.

Bilde av ordfører som snakker med elevene - Klikk for stort bilde