Hever kompetansen i seksualitetsundervisningen

Rona Eriksen Andersgaard og Ulla Bjørndahl

- Jeg tror mange lærere er litt famlende og føler at de mangler verktøy for å lykkes med undervisningen om seksualitet, sier psykologspesialist Marte Opsal. Fredag fikk lærere i Tønsberg-skolen både nye verktøy og styrket kompetanse da RVTS Øst kurset dem i samtaleopplegget «Play it Right». 

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.
Marte Opsal

Undervisning om seksualitet kan kanskje oppleves som en prøvelse for både lærere og elever. Kunnskap, trygghet og gode verktøy må til for å lykkes. 
 
- Bakgrunnen for at vi kjører dette undervisningsopplegget for lærerne nå, er at vi har fått tilbakemelding fra ungdommene om at seksualitetsundervisningen i skolen ikke er god nok. Dette var et signal vi blant annet fikk etter elevrådskonferansen i fjor. Samtidig har lærerne gitt tilbakemelding om at de ikke har følt seg trygge nok, og at de har manglet gode verktøy i undervisningen, sier psykologspesialist Marte Opsal ved Familiehuset.

Fredag samlet hun lærere fra alle de kommunale ungdomsskolene i Tønsberg, noen private skoler og noen barneskoler til et kursopplegg i regi av Ressurssenter om vold traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS Øst).

- Ønsker dialog

Rona Eriksen Andersgaard og Ulla Bjørnstad møtte en lydhør forsamling da de fortalte lærerne om hvordan det dialogbaserte samtaleverktøyet «Play it right» kan brukes i undervisningen. 
 
- Dette er et verktøy som blir brukt i mange ulike tjenester som jobber med barn og unge, og i dag snakket vi om hvordan det kan brukes i skolen. Vi vet at elevene ikke bare ønsker å bli fortalt hvordan ting er, men at de ønsker dialog og refleksjon rundt temaer som handler om seksualitet, sier Andersgaard. 
 
«Play it right» inneholder blant annet en håndbok med nyttig kunnskap, og ulike samtalekort med spørsmål om forskjellige temaer. 
 
- Lærerne syns ofte det kan være vanskelig å få satt i gang den gode samtalen. Disse kortene gir en hjelp til å komme i gang, og er med på å skape en trygg ramme rundt samtalene. Opplegget kan egentlig brukes i alle fag. Det handler om livsmestring og helse, og det viktigste er at læreren er i stand til å skape en trygg og god relasjon til elevene når man skal snakke om disse temaene, sier hun. 
 
Bjørnstad mener det er viktig at skolen lykkes med å få til gode samtaler med elevene om seksualitet. 
 
- Det er viktig for å forebygge uønsket seksuell atferd, og for å fremme en sunn, seksuell utvikling. I tillegg kan slik undervisning bidra til å avdekke at noen har vært utsatt for uønsket seksuell atferd, sier hun. 
 
Alle ungdomsskolene i Tønsberg fikk «Play it right» i julegave fra kommunen i fjor. Alle helsesykepleierne ved ungdomsskolene har det også på sine kontorer, og helsesykepleierne ved barneskolene vil få det i løpet av våren.