Jakter på Tønsbergs grønneste

Kjenner du en som gjør litt ekstra for en grønnere verden? Tønsberg kommune er på jakt etter vinneren av klimaprisen 2023, og trenger din hjelp til å nominere kandidater.

Illustrasjon - Klikk for stort bilde Annca fra Pixabay

-Vi vil løfte frem og feire de som har bidratt til å minske utslipp av klimagasser i Tønsberg kommune. Kanskje er det en familie som har satt fra seg bilen, en bedrift som har kuttet i utslippene eller en organisasjon som har gjort noen kreative grep for miljøet. Det kan være store og små ting, vi er avhengig av alle, sier ordfører i Tønsberg kommune, Anne Rygh Pedersen.

Våren 2023 skal kommunen dele ut en klimapris til en person, organisasjon, forening, eller bedrift som har gjort en ekstra innsats for det grønne skiftet i Tønsberg. Vinneren mottar et diplom og en pris på 25 000 kroner, og ikke minst masse heder og ære.

Etter søknadsfristen i mars håper klimarådet at de har mange kandidater å vurdere når de har ansvaret for å finne en verdig vinner.

-Det å bli nominert til denne prisen er en fjær i hatten, og vi håper det vil være en motivasjon for de nominerte og til inspirasjon for alle oss andre. Det utfordrende med klimaarbeidet er at omstillingen går for sakte. Jeg håper slike ting som klimaprisen kan bidra til å motivere til å ta grep, og det blir da viktig å få med seg hele samfunnet til å bidra til omstillingen, sammen, oppfordrer klimarådgiver Kristine Molkersrød.

Hvem synes du fortjener denne prisen? Kandidater kan nomineres på Tønsberg kommunes nettsider innen 1. mars 2023. Der kan du også lese kriteriene som Klimarådet vurderer etter.

Klimaprisen 2023