– Jeg hater ordet «eldrebølgen»!

Sissel Gran på scenen under Endelig voksen-konferansen - Klikk for stort bildeSissel Gran fikk god kontakt med publikum under sitt foredrag.

Stemningen var på topp da kommunen inviterte til Endelig voksen-konferansen på Støperiet. Den såkalte eldrebølgen ville man ikke høre noe snakk om.

– Det mases konstant om «eldrebølgen», om den store hopen av eldre som en trussel mot velferdsstaten, om skrøpelighet og elendighet, og i dette skrøpelighetsbildet forsvinner fakta om at eldre er en enorm ressurs i samfunnsmaskineriet!

Det sa psykolog, forfatter og foredragsholder Sissel Gran fra scenen på Støperiet torsdag.

– Dagens 60-, 70- og ofte 80-åringer tar seg av pårørende, de er besteforeldre-ekspressen, de er heimevernet, de stiller opp for den yngre generasjon, de henter og bringer barnebarn, passer dem i helger og ferier, de er avlastningskorpset slik at de overarbeidede foreldrene kan gå på jobb når de små er forkjølet – og dette snakkes det altfor lite om!

Tilhørerne under årets Endelig voksen-konferanse nikket anerkjennende og humret godt – for det var antakelig lett å kjenne seg igjen i Grans beskrivelser.

Dette er andre året på rad at Tønsberg kommune inviterer til denne konferansen. Den er åpen for alle, men retter seg nok spesielt mot de litt eldre – og de som har planer om å bli det.

Sofaprat om demens under Endelig voksen-konferansen - Klikk for stort bildeMange hadde møtt opp til årets Endelig voksen-konferanse på Støperiet.

Mye på programmet

Innen Sissel Gran entret scenen hadde ordfører Anne Rygh Pedersen ønsket velkommen til konferanse, en tettpakket dag i Støperiet med musikalske innslag og foredrag, samt nyttig informasjon om kommunens tiltak og tilbud pakket inn i sofaprat-format.

De fremmøtte fikk blant annet høre om velferdsteknologi, digitalt utenforskap og kulturtilbud. I tillegg ble det snakket om veien videre for kommunen og hva et demensvennlig samfunn innebærer.

Mot slutten av dagen spurte lege, forfatter og foredragsholder Kaveh Rashidi om vi kanskje egentlig stort sett er friske, og hans skråblikk på alderdommens helseutfordringer ble godt tatt imot av publikum.

Takk for oppmøtet!

Arrangøren ønsker å takke foredragsholdere og alle andre som har bidratt med gjennomføringen av konferansen, men mest av alt vil vi takke dere som møtte opp for deres engasjement og gode humør. Vi håper det stod til forventningene og at vi kan gjøre dette igjen!