Kongens fortjenstmedalje til Per Egil Aas

Ordfører Anne Rygh Pedersen og Per Egil Aas foran en fullsatt sal på Støperiet.  - Klikk for stort bildePer Egil Aas mottok stående applaus fra kolleger ved kultur- og samfunnsutvikling i Tønsberg kommune. Han har tilbragt over 3000 kvelder sammen med ungdom på gata i Tønsberg, og har vært en del av ungdommenes liv i 30 år. Onsdag mottok Per Egil Aas kongens fortjenstmedalje i sølv for sin årelange innsats som utekontakt i Tønsberg kommune.

- Det jeg skal gjøre nå er veldig hyggelig! I dag representerer jeg ikke Tønsberg kommune, men Hans Majestet Kongen, sa ordfører Anne Rygh Pedersen da han kuppet et arrangement for ansatte i kommunen på Støperiet onsdag ettermiddag.

Oppdraget kongen hadde gitt henne, var å overrekke kongens fortjenstmedalje i sølv til en medarbeider som har brukt yrkeslivet til å gjøre hverdagen litt bedre for tusenvis av ungdom.

- Det er en kollega som har nominert deg, og det er en person som har jobbet sammen med deg i mange år og sett hva du har betydd. Også det nasjonale fagmiljøet har sett Per Egil som en solid fagperson, og den anerkjennelsen ser vi i anbefalelsesbrevet som ble vedlagt fra Landsforeningen for Oppsøkende Sosialt Ungdomsarbeid. Vi er heldige som har fått ha deg som utekontakt i Tønsberg kommune gjennom så mange år, sa ordføreren i sin hilsen til Ås.

- Ydmyk

- Dette er ærefullt. Rett og slett ærefullt, sa en skjelven og overveldet Per Egil Aas etter overrekkelsen.

Aas er i dag deltidspensjonist, men jobber fremdeles deltid ved utekontakten i kommunen.

- Det er ungdommene jeg har møtt og gode kolleger som har gjort at jeg har holdt ut så lenge. Når ungdommene viser takknemlighet og uttrykker at jeg kanskje har vært et ørlite bidrag til at de har fått det bedre og klart å komme komme seg videre, så blir jeg ydmyk, sier han.

Gjennom 30 år som utekontakt har Aas iverksatt en lang rekke prosjekter og bidratt til å utvikle det oppsøkende arbeidet rettet mot ungdom. Han har jobbet for å bekjempe gatevold, og bidratt til å få marginalisert ungdom inn på et bedre spor i livet, og på 90-tallet opprettet han et prosjekt rettet mot utbredelsen av partydop. Han opprettet et trial-prosjekt med lette terrengmotorsykler for å gi et tilbud til ungdom som ikke hadde det bra på skolen, og han har ledet et samarbeidsprosjekt mellom uorganiserte ungdomsmiljøer og veletablerte vikingskip- og tradisjonshåndverksmiljøer i kommunen.

- Disse ungdommene har ikke alltid bedt om å bli kontaktet, men Per Egil har etablert et bredt spekter av metoder for å kontaktetablering. Det har medført at han blant annet har tilbrakt krystallnatten sammen med unge nynazister for å forhindre vold i gatene, vært flere hele netter på HyperState i Oslo og lært seg å lage middelaldersk langbue, sa ordfører Anne Rygh Pedersen under overrekkelsen.