Lager gangvei under Kanalbrua

Arbeidet med å lage gangvei under Kanalbrua på Nøtterøy-siden er i full gang, og skal stå ferdig i starten av juli. Tiltaket er med på å gjøre det mer attraktivt og gå og sykle til byen. Målet er at du etter hvert skal kunne promenere hele langs kanalen bort til Brygga.

bilde av undergang - Klikk for stort bildeArbeidet med å lage ny undergang er i full gang

-Dette har vært etterlengtet, og vi gleder oss til å kunne ta den i bruk. Steg for steg gjør vi tiltak for å etablere en sammenhengende kanalpromenade på hver side av kanalen i Tønsberg, med attraktive møteplasser for Tønsbergs befolkning og besøkende. Vi håper dette er et fint bidrag til at flere vil gå og sykle til byen, sier Rune Gjerden, seniorrådgiver i kultur og samfunnsutvikling i Tønsberg kommune.

Det er det lokale selskapet Strandman som har oppdraget med å utføre arbeidet. Under brua blir høyden 1,95 meter på det laveste. Det er 25 cm høyere enn på den andre siden av brua. Gangveien skal etter planen være ferdig i begynnelsen av juli.

-I gamle dager var det gangsti på begge sider, men den har forvunnet med tiden trolig på grunn av kvikkleire. Nå gjør vi en rekke tiltak for at denne gangstien blir varig. Blant annet så sørger vi for at den tåler å stå under vann når det er høyvann, og festet i brufundamentet. Det er krevende arbeid å grave og tilrettelegge her, men foreløpig går alt etter planen, forklarer Gjerden.

Bilde av arbeidere ved undergangen - Klikk for stort bildeSnart kan du gå under Kanalbrua på begge sider

Klimadagen 2023

1. juni arrangeres Klimadagen 2023 i Tønsberg.
Klokken 18.00 blir det politisk klimadebatt på biblioteket. Du kan få med deg debatten som publikum i salen, eller følge den direkte på kommunens Facebook-side eller tb.no.

Les mer om klimadebatten 1. juni her.