- Må bruke sparepenger

Egil Johansen med dokumentet i hendene.  - Klikk for stort bilde- Høyere renter og dyrere strøm gjør det nødvendig å bruke litt sparepenger de neste årene, sier kommunedirektør Egil Johansen. I dag legger han fram sitt forslag til handlingsprogram for perioden 2023-2026 og budsjett for 2023.

Les den digitale versjonen av handlingsprogrammet og budsjettet her.

Les handlingsprogrammet og budsjettet i PDF-format.  (PDF, 5 MB)

Tønsberg kommune har sikret seg en robust økonomi de siste årene, og har bygd opp et disposisjonsfond på 587 millioner kroner. Det kommer godt med når økte renter, dyr strøm og en uvanlig høy prisvekst gir kommunen økte utgifter.

- Det er nettopp slike situasjoner disposisjonsfondet er til for. Fondet er på sett og vis kommunens sparekonto, og nå må vi bruke noen av sparepengene for å få budsjettet for 2023 i balanse. Vi må bruke noe fondsmidler også i 2024, men ambisjonen er at vi skal kunne tilføre fondet midler igjen allerede i 2025, sier Egil Johansen.

Johansen foreslår å bruke 73 millioner kroner fra kommunens disposisjonsfond i 2023, og samlet sett 99 millioner kroner i perioden 2023-2026. I tillegg vil han bruke det 20 millioner kroner av fondet for å dempe veksten i kommunale gebyrer innenfor vann, avløp og renovasjon fra 2022 til 2023. Disse midlene blir betalt tilbake til disposisjonsfondet via gebyrer i 2024 og 2025.

- Etter planen vil vi dermed ha et disposisjonsfond på rundt 489 millioner kroner ved utgangen av 2026. Det er fortsatt en solid buffer for en kommune på vår størrelse, sier han.

Styrker rammene

Johansen legger frem et budsjett for 2023 med samlede driftsutgifter på nesten 4,85 milliarder kroner. Det er begrenset rom for nye satsinger i budsjettet, men kommunens virksomheter får styrket rammene med til sammen 122 millioner kroner.

- Budsjettet legger først og fremst opp til at virksomheten videreføres på dagens nivå. Samtidig er bundne endringer og allerede vedtatte satsinger lagt inn i budsjettet. Dette gjelder særlig innenfor mestring og helse og oppvekst og læring. Det er for eksempel lagt opp til en vesentlig styrking av legevakten og økt grunnbemanning i barnehagene, og satsingen på å ta inn flere lærlinger følges opp neste år, sier Johansen.

Han foreslår at enkelte satsinger som allerede er vedtatt, utsettes noe i tid.

- Vi foreslår å utsette satsingen på matkultursenteret på Løkken til 2024, og vi legger opp til at opptrappingen på Hogsnes helsehus gjøres over et litt lengere tidsrom enn først planlagt, sier Johansen.

Vil investere 465 millioner kroner

Kommunedirektøren foreslår investeringer for rundt 465 millioner kroner i 2023.

- En stor andel av investeringene er innenfor selvkostområdet, altså investeringer som finansieres gjennom gebyrer, men vi foreslår også flere andre store investeringer. Ungdomshuset på Revetal, kjøp av boliger til vanskeligstilte, Hogsnes barnehage og Anleggsplan idrett er blant investeringene utenfor selvkostområdet, sier Johansen.

Totalt er det foreslått investeringer for 1.643 millioner kroner i perioden 2023-2026.

Økte gebyrer

Til tross for at kommunedirektøren ønsker å bruke fondsmidler for å demme opp for økte gebyrer, må innbyggerne belage seg på en betydelig økning i de kommunale avgiftene neste år.

- Det er dessverre ikke til å unngå, og det henger selvfølgelig sammen med økte utgifter for kommunen. De kommunale avgiftene beregnes etter selvkostprinsippet. Det betyr at avgiften som hentes inn fra husholdningene skal dekke de reelle kostnadene kommunen har ved å levere tjenestene, sier Johansen.

I tillegg til at generell prisvekst, høyere renter og økte strømkostnader gjør det dyrere å levere tjenestene, har kommunen også satset mye på nødvendig fornyelse av vann- og avløpssystemet de siste årene.

- Vi legger opp til en økning i de kommunale avgiftene på 29,6 prosent i 2023. Det vil utgjøre 3665 kroner per år for en normalhusholdning, sier Johansen.

- Lang igjen til klimamålet

Handlingsprogrammet inneholder også kommunens klimabudsjett for 2023. Tallene viser det er langt igjen til kommunen når målet om å kutte klimagassutslippene med 60 prosent.

- I budsjettet viser vi planlagte tiltak som vil føre til kutt av 1.153 tonn CO2 i 2026. For å nå målet om 60 % prosent kutt innen 2030, burde vi kuttet vesentlig mer, sier Johansen. Kommunen er også avhengig av nye nasjonale initiativer og tiltak for å nå dette målet.

De viktigste lokale tiltakene er knyttet til mobilitet, ENØK-tiltak i bygg og satsingen på fossilfrie anleggsplasser.

- Vi har et mål om at alle anleggsplasser i Tønsberg skal være fossilfrie innen utgangen av 2025. Det vil bidra til å kutte 1.000 tonn CO2-utslipp i 2026, sier Johansen.

Videre behandling

Budsjettet skal nå diskuteres i de politiske partiene, og endelig vedtak vil bli gjort i kommunestyret onsdag 14. desember.

Mandag den 14. november blir det en åpen høring om budsjettet, der organisasjoner og interessegrupper kan gi sine innspill til budsjettforslaget direkte til kommunens politiske økonomiplanutvalg.