Mette Vikan Andersen innstilt som ny kommunedirektør

Mette Vikan Andersen

Et enstemmig ansettelsesutvalg har innstilt kommunalsjef Mette Vikan Andersen til stillingen som ny kommunedirektør i Tønsberg kommune.

I høst varslet kommunedirektør Egil Johansen at han ønsker å ga av med pensjon, og 16 søkere meldte interesse da stillingen ble lyst ut i januar. Ordfører Anne Rygh Pedersen har ledet ansettelsesutvalget, og et enstemmig utvalg har nå kommet frem til hvem de ønsker som ny administrativ toppleder i kommunen.

Ordfører Anne Rygh Pedersen Helene Moe Slinning

- Det var flere gode søkere til stillingen, og det er hyggelig å registrere at det er attraktivt å være toppleder i Tønsberg kommune. Vi mener likevel at vi fant den aller beste kandidaten internt. Mette Vikan Andersen har solid ledererfaring, og hun har ledet begge de to store kommunalsjefområdene i kommunen vår på en svært god måte. Hun har vist at hun både er en dyktig lagleder som er god med folk, og samtidig en målrettet leder som oppnår gode resultater, sier Rygh Pedersen.

Mette Vikan Andersen (54) er i dag kommunalsjef for mestring og helse i Tønsberg kommune, en stilling hun har hatt siden april 2020. Før dette var hun kommunalsjef for oppvekst og læring, og tidligere har hun blant annet vært kommunaldirektør for oppvekst, kultur og folkehelse i gamle Tønsberg kommune. Hun har bakgrunn fra helsesektoren og er utdannet vernepleier.

Kommunestyret ansetter

Det er kommunestyret som formelt ansetter ny kommunedirektør, og saken skal behandles i kommunestyremøtet 8. mars.

Ansettelsesutvalget har bestått av ordfører Anne Rygh Pedersen, varaordfører Steinar Solum, Frank Pedersen (H) som gruppeleder for det største opposisjonspartiet, og Hilde Sørdalen som representant for de ansattes organisasjoner.