Nå pusser vi opp Sjøbodtorget

Anleggsarbeidet er i gang på Sjøbodtorget. - Klikk for stort bildeArbeidet med å fornye Sjøbodtorget er nå i gang.

Det åpne, brosteinsbelagte torget midt på Tønsberg brygge skal få nytt liv. – Målet er å tilgjengeliggjøre og aktivisere plassen.

Denne uken, samme uke som Carl E. Paulsens plass åpnes, startet arbeidet med å revitalisere Sjøbodtorget. Den åpne plassen har tidligere blitt brukt som kulturarena på sommertid, men siden 2005 har det vært minimalt med aktivitet her. Oppgraderingen er en del av Tønsberg kommunes byromsstrategi.

I byromsstrategien er Sjøbodtorget beskrevet som et hyggelig, intimt byrom med lite støy og nærhet til vannet. Det er imidlertid også pekt på noen svakheter ved plassen: Den har manglet tilrettelegging for opphold og lek, og den har vært «utsmykket» med avfallsbeholdere. Det blir det slutt på nå.

Marthine Søyland Hoel er rådgiver i kommunens avdeling Folkehelse, miljø og stedsutvikling. Hun er glad for at arbeidet nå er i gang og gleder seg til et nytt, grønnere byrom. – Torget vil få to nye trær og nytt, universelt utformet gangfelt med saget storgatestein. På resten av plassen skal vi gjenbruke gatesteinen som har ligget her tidligere, sier hun.

Plantegning av det nye Sjøbodtorget. - Klikk for stort bildeLandskapskollektivet AS er prosjekterende landskapsarkitekt for Sjøbodtorget, og det er de som har tegnet plantegninen ovenfor.

Hoel forteller videre at det skal skiftes en vannledning og klargjøres for etablering av et fremtidig søppelsuganlegg. I byromsstrategien er dette identifisert som et tiltak for å frigjøre plass som har blitt brukt til avfallsbeholdere.

Arbeidet vil pågå fram til første kvartal neste år, og nye møbler vil settes ut til våren. Sjøbodtorget skal bli et «pusterom på Brygga».