Ønsker flere helsesykepleiere

Flere helsesykepleiere og flere yrkesgrupper inn i skolen. Det stod øverst på ønskelista da elevrådene ved ungdomsskolene i Tønsberg var samlet til elevrådskonferanse på Oseberg kulturhus torsdag.

- Jeg er imponert over ungdommene våre. De viser et stort engasjement, og ga oss et veldig tydelig budskap, sier Espen Riiser.

Han er kommunalsjef for oppvekst og læring i Tønsberg kommune, og var naturligvis på plass da elevrådsrepresentanter fra hele kommunen var samlet til årets elevrådskonferanse.

Behov for flere voksneImponert: Kommunalsjef Espen Riiser

Det var kun ungdomsskolene som var invitert til årets elevrådskonferanse. Der skulle de drøfte hva som må gjøres for å nå målet om at alle barn og unge skal ha det bra. Flere voksne i skolen ble pekt på som en viktig del av løsningen.

- Det var flere skoler som pekte på behovet for flere sosiallærere, og ikke minst at helsesykepleier må være tilgjengelig når elevene har behov for det. Ungdom har noen ganger behov for å snakke med noen andre voksne enn læreren sin, og det har jeg stor forståelse for. Vi har dessverre hatt problemer å få tak i helsesykepleiere, og det har rett og slett sammenheng med at dette en yrkesgruppe det er mangel på, sier Riiser.

Han lover likevel at signalet fra ungdommen vil bli tatt på alvor.

- Elevrådskonferansen er en viktig arena for medvirkning, og vi ønsker å lytte til de innspillene vi får. Oppsummeringen fra konferansen vil inngå i en politisk sak som skal behandles i utvalg for oppvekst og læring, sier han.

Gjennomslag

Elevrådskonferansen har tidligere ført til konkrete endringer i Tønsberg kommune. Da elevene for noen år siden satte fokus på skolepress og for mye hjemmearbeid, førte det til at kommunen utarbeidet en veileder for hvor mye hjemmearbeid lærerne kunne gi.Ordfører Anne Rygh Pedersen åpnet konferansen.

- Ungdomsrådet var ikke helt fornøyd med det. De presset på for at dette ikke bare skulle være en veileder, men at det skulle bli en standard. Slik ble det, sier Riiser.

Denne standarden ble også tema da ungdommen inviterte rektorene til debatt under konferansen.

- Rektorene har nok litt ulike meninger om denne standarden, men her har altså ungdommen fått politisk gjennomslag for sin sak, sier Riiser.

Klima og psykisk helse

Psykisk helse ble et viktig tema på årets konferanse. I tillegg til helsesykepleiere og hjemmearbeid, ble også problemstillinger knyttet til språkbruk og nettvett belyst.

- Ungdomsrådet er med som medarrangør, og de satte også fokus på klima. Klimautfordringene er noe ungdom i kommunen vår er opptatt av, sier Riiser.