Presset helsetjeneste kan gi redusert tilbud

Kommunalsjef Mette Vikan Andersen  - Klikk for stort bilde Høyt sykefravær, mange ansatte i karantene og mangel på helsearbeidere gjør at Tønsberg kommune kan måtte redusere tilbudet til eldre og syke som trenger hjelp og tilsyn i eget hjem.

Alltid trygge tjenester

- Vi har som mål og alltid gi gode og trygge tjenester, også under pandemien. Sånn situasjonen er nå, kan det likevel være at vi må ta ned tjenestetilbudet noe, forklarer kommunalsjef Mette Vikan Andersen.

Hun understreker at dette handler om hjelp som ikke er livsnødvendig, og at kommunen alltid søker å levere forsvarlig helsetjenester.

- Alle skal være trygge på at de får nødvendig helsehjelp fra kommunen. Dette dreier seg om for eksempel mindre hjelp til dusjing, færre hjemmebesøk og mer telefonbesøk i ukene fremover, sier Andersen.

Får beskjed

Kommunens helsetjenester er presset fordi mange ansatte er i karantene eller syke. Det vil derfor kunne være nødvendig å omdisponere ansatte for å sikre at de som har behov for nødvendig helsehjelp får det.

- Pandemien er i en krevende fase akkurat nå, og vi må prioritere på en annen måte enn det vi vanligvis gjør, sier Andersen.

Det vil være tett dialog mellom kommunen og de som mottar hjelp og tilsyn i hjemmet sitt rundet midlertidig endring av tilbudet. Ingen får reduserte tjenester uten at de får beskjed om dette i forkant.

Ber om hjelp fra pårørende

Pårørende har vært viktige støttespillere gjennom hele pandemien.

- Vi vil nok en gang be pårørende som har mulighet til det om å bidra litt ekstra i den perioden vi er inne i nå. Et ekstra besøk, hjelp til stell eller en telefonsamtale hjelper mye på en presset hjemmetjeneste, sier Andersen.

Reduksjonen i tjenester handler i første omgang om kommunens hjemmetjeneste, men det kan bli nødvendig med justeringer i resten av helsetjenestene også. Her kommer kommunen tilbake med mer informasjon etter hvert. Kommunen vil også opprette korona-telefonen for sprøsmål så fort det lar seg gjøre.