Starter arbeidet i Rådhusgata

Jan Olav Stein- Målet er både gjøre byrommet enda mer attraktivt, og samtidig forhindre at spillvann fra avløpsrørene ender opp i kanalen, sier byggeleder Jan Olav Stein i Tønsberg kommune. I april starter arbeidet med å oppgradere Rådhusgata.

- Dette blir knakende fint, og vi kommer til å få en helt ny gate, sier Jan Olav Stein.

Han er byggeleder i Tønsberg kommune med ansvar for oppgraderingen av Rådhusgata som går fra Nedre Langgate til torvet. Gata skal blant annet få et nytt dekke av granitt, nye benker og nye trær.  Midt i gata vil det også bli et anlagt et vannarrangement med flere bassenger, grønne områder og en fontene.

- Målet er selvfølgelig forskjønning av området, men vannarrangementet har også en praktisk funksjon. Vannet skal forsinkes og infiltreres i grunnen når det renner innom de grønne områdene. Dermed blir gata i stand til å håndtere større vannmengder uten at det blir oversvømmelse, sier Stein.

Renere kanal

Og nettopp vann er et viktig stikkord for oppgraderingen av Rådhusgata. Det omfattende arbeidet som nå settes i gang, skal nemlig løse en ikke ubetydelig utfordring knyttet til håndteringen av overvann i sentrumsgatene.

- I Tønsberg sentrum føres overvann og spillvann i samme rørsystem. Ved store nedbørsmengder har ikke rørsystemet stor nok kapasitet til å håndtere de store vannmengdene. Resultatet blir at spillvann ender opp i kanalen når det regner. Dette forurenser kanalen, og hindrer oss i å bruke den til blant annet bading og rekreasjon. Det ønsker vi å unngå, forklarer Stein.

Nå skal overvann og spillvann håndteres separat. Ved å håndtere regnvannet på gateplan, øker kapasiteten i rørene. To fluer i én smekk. Forskjønning av byrom, renere fjord.

- Som en følge av klimaendringene vil vi trolig se at episoder med kortvarig, kraftig nedbør blir enda hyppigere i fremtiden. Løsningen blir altså at regnvannet ikke lenger skal føres ned i avløpssystemet, men at det isteden skal håndteres på bakkeplan og inngå et vannarrangement som samtidig blir et pent innslag i bybildet, sier Stein.

Gata holdes åpen

Det er entreprenørfirmaet Håkonsen & Sukke som skal utføre arbeidet i Rådhusgata. Alt stein- og betongarbeid skal være utført før jul, og prosjektet skal etter planen være ferdigstilt innen 1. februar 2023.

- Vi har et mål om at gata skal holdes åpen for gangtrafikk og varelevering til butikkene gjennom hele anleggsperioden. Vi vil dele gata i tre traseer, slik at én trasé alltid kan holdes åpen. Samtidig vil vi sørge for gode løsninger for å krysse gata slik at publikum får tilgang til butikkene, sier Stein.

Kommunen har også tett samarbeid med Riksantikvaren i forbindelse med prosjektet, og Norsk Institutt for Kulturminneforskning skal være med under oppgravingen av gata.

- Vi er selvfølgelig opptatt av å ta vare på verdifulle kulturminner, og man vet aldri hva man støter på når man setter spaden i jorda midt i Tønsberg sentrum. Dette gir oss dessverre også en viss usikkerhet med tanke på fremdriftsplanen. Vi aner ikke hva vi kan støte på før vi har fått åpnet og begynner å grave oss ned i de historiske lagene, sier Stein.

Slik skal det se ut i nedre del av Rådhusgata.