Starter jakten på nytt sykehjem i Søndre Slagen

Helene Sabbah

Tønsberg kommune har nå forhåndskunngjort en konkurranse for anskaffelse av nytt sykehjem med 84 plasser i Søndre Slagen.

Planene for fremtidige sykehjemsplasser i Søndre Slagen har vært diskutert i kommunestyret i flere runder. Planen er at et nytt sykehjem skal stå klart til å ta imot 84 beboere allerede sommeren 2028, og i mars ble et stort flertall av politikerne enige om at det skal gjennomføres en konkurranse blant private tilbydere som kan ha bygg eller tomter som egner seg til sykehjemsdrift.

- Anskaffelsen skal gjennomføres i to deler, forhåndskunngjøring og konkurranse. Den første delen er den vi er ute med nå. Hensikten er altså at private tilbydere som har bygg eller tomt som er egnet for sykehjem kan melde sin interesse, sier Helene Sabbah i Tønsberg kommune.

- Ulike hensyn

Gjennom forhåndskunngjøringen signaliseres forhold som kommunestyret har vedtatt skal være førende for prosjektet. Det er blant annet ønskelig at tomten skal kunne fungere som en møteplass for beboere og innbyggere i nærområdet.

- Det er viktig at tomten er stor nok, slik at det kan legges opp til romslige utearealer for beboerne. Det er blant annet tenkt at det skal anlegges en sansehage, gangstier og hvilesteder på utearealene. I tillegg må tomten ha gode sol- og utsiktsforhold, og også klima- og miljøhensyn vil bli vektlagt i vurderingen av tomtealternativene, sier Sabbah.

Skal behandles politisk

Samtidig som del én gjennomføres, forbereder administrasjonen i kommunen konkurransegrunnlaget for del to.

- Det er bare de aktørene som melder interesse nå, som kan levere tilbud i selve konkurransen. Både resultatene fra del én og konkurransegrunnlaget skal legges frem til politisk behandling før vi går videre i prosessen. Da vil vi sende konkurransegrunnlaget ut til de leverandørene som har meldt sin interesse, sammen med invitasjon til å bekrefte sin interesse. Deretter vil det bli foretatt en prekvalifisering blant de leverandørene som har bekreftet sin interesse, sier Sabbah.

Dersom prosessen fører frem til at en privat aktør vinner konkurransen, vil kommunen være leietaker av den aktuelle tomten.

- Det vil alltid være noe usikkerhet i forbindelse med slike prosesser, og vi kan aldri være helt sikre på at vi finner private tilbydere som har en aktuell tomt å tilby. Samtidig med at konkurransen gjennomføres, har kommunestyret derfor gitt kommunedirektøren fullmakt til å starte med regulering av den gamle husmorskolen til sykehjem og omsorgsboliger. Dette har de gjort for ikke å skape unødvendige forsinkelser dersom vi ikke skulle finne en aktuell tomt gjennom konkurransen, sier Helene Sabbah.