Sykkelturen 2022 - Bli med på frivillighetsfesten

Det er vår tur til å markere Frivillighetens år og mandag 1.august ruller syklene inn i Tønsberg. Du er invitert med på festen!

Team Tønsberg

-Vi gleder oss til det er vår tur til å ta del i den nasjonale feiringen mandag 1. august. Det vil bli sykkelløp, pølser og is for barn ved Messeområdet klokka 11, og klokka 14 er det familie- og frivillighetsarrangement på Jan Teigens plass. Det vil det bli fuglekassebygging v/Hamborg Snekkeri, minikonsert ved Jørgen Berrig, Lykkehjul, smykkelaging og boder med salt, søtt og masse informasjon om det frivillige livet i Tønsberg, forklarer Annichen Pettersen som er daglig leder i Tønsberg Frivilligsentral.

2022 er Frivillighetens år, og i den forbindelse inviterer Norges Friviligsentraler til sykkeltur «Leve hele livet» gjennom hele landet, i samarbeid med andre organisasjoner. Det er ikke småtteri det er snakk om: reisen startet på Nordkapp. 73 etapper, 1550 kilometer, 100 kommuner og 5000 frivillige senere vil den ende opp på Arendalsuka. Målet med denne viktige sykkelturen er å skape aktive, gode og inkluderende lokalsamfunn – og å løfte frivilligheten på tvers av fylker og kommuner i hele Norge. Mandag går turen til Tønsberg der kommunen og Tønsberg frivilligsentral, sammen med mange lokale frivillige har stelt i stand til en innholdsrik dag.

Lokale ildsjeler på pedalene

Det er lokale ildsjeler fra vår plass som tar over syklene når de kommer til byen i starten av neste uke. De spesielle syklene med passasjerseter foran gir de frivillige muligheten til å løfte ildsjeler og engasjement gjennom landet.

-I Tønsberg er det ingen tvil om at det er trøkk i frivilligheten. På pedalene her har vi blant annet to tidligere norgesmestere. Dag Linnestad og Magne Orre. De har begge bidratt til idretten som aktive, og som markante ildsjeler for sykkelsporten og i tiden etter, forklarer Pettersen

-Bli med å heie!

Norge liker å kalle seg verdensmestere i frivillighet, og ordet dugnad står sterkt i landet. I Tønsberg er det mange hundre frivillige lag og foreninger, og hver dag legges det ned hundrevis av frivillige timer av folka som bor her for at korpset skal spille på 17. mai, de eldre skal ha et ekstra godt aktivitetstilbud på seniorsentrene og plukke søppel i nærmiljøet.

-Vi har en fantastisk frivillighet her i vårt område, og det hadde vært så hyggelig om det var mange som ville være med å feire det. Det er bare å møte opp, og arrangementet er gratis, oppfordrer Pettersen.

Hele program for Sykkelturen 1. aug. 2022 i Tønsberg

Kl. 10.00              Syklene kommer til Messeområdet.
Kl. 11.00              Sykkelløp for barn med medaljeutdeling.
Kl. 12.00              Snorklipp V/Ordfører og avgang syklene.
Kl. 12.20              Midtløkken. Vi tar med oss «Team Elektra» videre.
Kl. 12.45              Rigmor Galtung alias Margot 85 år er med oss på turen. På Tønsberg Torv blir det et stopp der hun gir oss en innføring i hvordan endring i kosthold og aktivitet har endret helse og hverdag.
Kl. 13.00              Et lite stopp utenfor Kreftforeningen med påfyll av solfaktor.
Kl. 13.10              Ministopp utenfor Frivilligsentralen der det vil bli serverer vafler
Kl. 13.15              Vi ruller forbi «Jan Teigen museet» der dørene er åpne og det spilles og synges «Mil etter mil»
Kl. 13.30              Vi ruller inn på Jan Teigens plass og «Vikingodden» der pilegrim og viking Eivind Luthen informerer om bygging av vikingskipene og frivillighet.
Kl. 14.00              Familie og frivillighetsarrangement på Jan Teigens plass. Fuglekassebygging v/Hamborg Snekkeri, minikonsert ved Jørgen Berrig, Lykkehjul, smykkelaging og boder med salt, søtt og masse informasjon om det frivillige livet i Tønsberg.

Det kan komme endringer i programmet.