Trenger mer tid til arbeidet med kommuneplanens arealdel

Planen var at kommunestyret skulle vedta kommuneplanens arealdel før sommeren 2023. Mandag fulgte kommuneplanutvalget anbefalingen om å utsette behandlingen med et halvt år.

- Vi opplever et enormt engasjement i arbeidet med kommuneplanens arealdel! Det er veldig positivt og utrolig hyggelig, men det innebærer også at det blir mye jobb og mange innspill som må følges opp, sier virksomhetsleder Magnus Martin i Tønsberg kommune.

For å sikre en god prosess og best et mulig kvalitet i sluttresultatet, anbefalte kommunedirektøren politikerne å utsette behandlingene med noen måneder. Den nye fremdriftsplanen legger opp til førstegangsbehandling før sommeren 2023, og endelig vedtak i før jul 2023.

- Vi fikk inn langt flere arealinnspill enn vi hadde sett for oss da vi satte i gang arbeidet. Det viser både at Tønsberg har engasjerte innbyggere, og at det er mange som ønsker investere og satse på utvikling i kommunen vår. Politikerne var opptatt av å få på plass en plan som holder høy kvalitet, og valgte dermed å følge anbefalingen om å gi prosessen noe mer tid, sier Martin..

Kommuneplanen er det overordnede styringsdokumentet i kommunen, og beskriver utfordringer, muligheter, mål og strategier for kommunen. Arealdelen av denne planen legger føringer for hvordan arealene i kommunen skal forvaltes og utvikles.

Les mer om arbeidet med kommuneplanens arealdel her.