Velferdsteknologi på fire hjul

Veltek-vogna heter den, og denne måneden skal den kjøre fra sted til sted for å vise frem nyttig velferdsteknologi.

Tønsberg kommunes velferdsteknologi-team foran sitt mobile visningsrom - Klikk for stort bildeKommunens velferdsteknologi-team er klare for turné i april. Fra venstre: Stine Røisgård Haslestad, Kirsti Berget-Jenssen og Elisabeth Kollnes.

Kommunens bobil har fått et nytt oppdrag denne våren. Under koronapandemien ble den brukt som mobilt testrom, under fjorårets kommunevalg ble den brukt som mobilt stemmeavlukke, og nå skal den være et mobilt visningsrom for det siste innen velferdsteknologi.

– Vi skal vise frem all den velferdsteknologien som vi bruker i kommunen, men også noen nyheter som kommer i løpet av året, sier Elisabeth Kollnes. Hun er rådgiver i kommunens velferdsteknologi-team sammen med Kirsti Berget-Jenssen og Stine Røisgård Haslestad.

Mestring og frihet

Målet er å kjøre rundt i kommunen for å spre budskapet om hvordan teknologi kan gjøre livet enklere for innbyggerne. Kalenderen er ikke helt spikret, men hele april er satt av til turneen.

– Vi håper vi når ut til enda flere på denne måten. Ikke bare til dem som selv kan ha direkte nytte av teknologien, men også til pårørende som ofte har spørsmål, sier Kirsti Berget-Jenssen.

Velferdsteknologi kan hjelpe både brukeren, de pårørende og omsorgspersonell til en enklere hverdag. Brukeren kan oppleve mestring, og både bruker og pårørende kan oppleve større frihet.

– De fleste ønsker å klare seg mest mulig selv, og nettopp det kan velferdsteknologi bidra til, sier Berget-Jenssen. Hun trekker frem medisindispenseren som et godt eksempel på noe som kan gi større frihet, for da slipper brukeren å belage seg på besøk.

Satser på velferdsteknologi

Medisindispenseren vil bli vist frem i veltek-vogna. Det samme gjelder utstyr for digital hjemmeoppfølging, GPS og annen trygghetsskapende teknologi. Utstyret vil bli demonstrert med korte informasjonsfilmer, og brosjyrer vil bli delt ut til dem som er nysgjerrige.

– I Tønsberg kommune er vi ganske fremoverlente på dette området. Vi har et eget velferdsteknologi-team i staben, men det er veldig mange som jobber med teknologien ute i felten, sier Elisabeth Kollnes.

Foreløpig turnéplan:

Turnéplan for veltek-vogna