Vil du bli aktivitetsvenn for en med demens?

Den 26. april arrangerer vi gratis aktivitetsvennkurs i Tønsberg. Er det noe for deg? -Bli med å gi en med demens flere gode dager, oppfordrer Eva Marie Wang-Norderud, Frivilligkoordinator i Tønsberg kommune.

To damer går tur i skogen - Klikk for stort bildeGjennom tilbudet Aktivitetsvenn får mennesker med demens flere aktiviteter og gode opplevelser i hverdagen.

Her kan du melde deg på kurset som holdes 26. april

Hva gjør en aktivitetsvenn?

-Det er ikke vanskelig eller veldig krevende å være aktivitetsvenn, det er bare hyggelig. Du trenger ingen spesielle kunnskaper eller egenskaper. Du trenger egentlig bare å være deg selv. Det du liker å gjøre er et godt utgangspunkt, forteller Eva Marie Wang-Norderud og understreker at mennesker med demens er ganske like de som ikke har sykdommen. – De liker å gjøre noe hyggelig, og følelsen av å gjøre noe hyggelig varer lenge. Vi finner noen som passer for deg, lover Wang-Norderud.

Kurset gir kunnskap

Aktivitetsvenn er utviklet av Nasjonalforeningen for folkehelsen og tilbys i over 200 kommuner i hele landet. Mennesker med demens kan ha stor glede av å gjøre aktiviteter de trives med, selv om de er syke.

Kurset vil lære deltakerne om de ulike demenssykdommene og hvordan de best kan være en støtte for mennesker med demens.

Kurset gjennomføres på en kveld, og etter kurset vil deltakerne bli koblet opp med mennesker som har samme interesse, slik at Aktivitetsvennen og personen med demens kan gjøre aktiviteter sammen som begge trives med. Det kan for eksempel være å fiske, se film, lage mat eller trene.

Aktivitetsvenn er for alle

-Aktivitetsvenn er for alle. I dag finnes det aktivitetsvenner fra 14 til langt over 90 år. Og aktivitetsvennene melder at de opplever det veldig meningsfylt, forteller rådgiver i Nasjonalforeningen for folkehelsen Eline Sannes Riiser. Aktivitetsvennene blir også godt fulgt opp av koordinater i de kommunene der de er, fortsetter hun.

Tid og sted for aktivitetsvennkurs

Tirsdag 26. april kl. 18.00 - 21.00
Sted: Midtløkken seniorsenter (Kong Oscars gate 15, 3116 Tønsberg)

Her kan du melde deg på kurset som holdes 26. april

Har du spørsmål?

For mer informasjon, ta kontakt med Eva Marie Wang-Norderud.
Mobil:  476 42 505
eva.marie.wang-norderud@tonsberg.kommune.no

• Demens er en dødelig hjernesykdom.
  • I dag har over 100 000 mennesker i Norge demens, og antallet vil trolig dobles fram mot 2050.
  • Demens rammer først og fremst eldre – men også yngre personer kan få demens
  • På verdensbasis lever nesten 50 millioner med demens, et tall som vil øke til mer enn 130 millioner fram mot 2050.
  • Demens fører til dårlig hukommelse, problemer med daglige gjøremål og personlighetsendringer.
  • Det finnes i dag ingen kur mot demens.
  • For å finne medisiner og behandling, trengs forskning.
  • Nasjonalforeningen for folkehelsen er interesseorganisasjon for personer med demens og deres pårørende, og finansierer demensforskning gjennom innsamlete midler.