Vil høre fra næringslivet

Det jobbes med en ny næringsplan for Tønsberg kommune, og nå utfordres næringslivet til å si sin mening om hva som skal til for å tilrettelegge best for at de kan drifte godt i tiden fremover.

Bilde der folk prater sammen i en pause på konferanse - Klikk for stort bildeI arbeidet med næringsplanen gjøres det et arbeid med å kartlegge næringslivets innspill. Bildet er fra Quo Vadis som er næringforeningens store nettverkstreff. Tønsberg og Færder Næringsforening

-Vi legger opp til en bred medvirkning fra næringslivet. Det første vi gjør er å be om svar på en bred kartlegging, før vi etter hvert også vil ha direkte dialog med næringslivet. Denne uken har vi møtt medlemmene i Tønsberg og Færder næringsforening. De har gitt nyttige innspill, sier Charlotte Svensen som er næringssjef i Tønsberg kommune.

Hun peker på at et godt næringsliv er viktig for utviklingen av Tønsberg, og at målsetningene som ligger i den eksisterende næringsplanen om å skape et godt sted å bo, besøke og drive bedrift er styrende.

-Det er dette vi kaller de tre B-ene, og er viktig i arbeidet med vår attraktivitet. Da Vista analyse og Samfunnsøkonomisk analyse kartlagt hva som fungerer i kommuners arbeid med vellykket næringsutvikling la de vekt på sammenhengen mellom attraktiv næring, og det å skape bolyst. De peker på at dersom næringslivet skal være attraktivt må det først være godt for de som allerede bor her, sier Svensen.

Det er allerede over 70 respondenter fra næringslivet som har svart på undersøkelsene, der de blant annet blir spurt om bedritens ambisjoner fremover, om lokasjon og hvilke råd de i gir i arbeidet med næringslivet videre.

-Tilbakemeldingene er helt avgjørende for oss for at vi skal kunne tilrettelegge best mulig, og fokusere på det som er viktig for næringen. I tillegg skal dette henge sammen med kommunenes planer for øvrig. Og kanskje viktigst av alt: Vi må sammen skape en plan som blir et godt arbeidsverktøy fremover, avslutter Svensen.

Aktører i næringslivet i Tønsberg inviteres til å svare på undersøkelsen her: https://forms.office.com/e/C9tTLGmt9N