Vinner av kulturprisen 2022

Kulturutvalget i Tønsberg kommune valgte enstemmig Stiftelsen Papirhuset teater som vinner av kulturprisen 2022.  -Jeg er veldig henrykt. Dette er en fantastisk anerkjennelse til alle frivillige og alle de som fyller Papirhuset med liv, sier en rørt styreleder, Siv Hvidsten.

Ordfører Anne Rygh Pedersen og leder for kulturutvalget Alexander Hangaas delte ut kulturprisen. Styreleder i Stiftelsen Papirhuset Teater, Siv Hvidsten hadde hele styret i ryggen da de sammen jublet over kveldens overraskelse. Siv Hvidsten, styreleder Jan Wabø Ina Synøve Borsheim Mette Hovdal Henriksen Gry Evensen Jan Hagfors Greve (Styremedlemmer ikke tilstede: Anita Fjelldal og Geirr Johnson) Tiril Engelstad, daglig leder

Se hvor overrasket og glade de ble i videoen nederst i saken

-I over 30 år har dere bygd opp et fantastisk inkluderende teatermiljø. Det er 68 grupper som bruker huset per nå. Det er helt fantastisk, sier ordfører Anne Rygh Pedersen som overrasket styret som var samlet for møte på Papirhuset. -Dere har klart å skape et inkluderende miljø som det er godt å være i.

De unge som var på øvelser i huset kom springende ut og sang for styret der de fikk se at lederen for kulturutvalget Alexander Hangaas overrakte et flott bilde fra kunstneren Jorunn Westad fra Hvasser, som er en av kunstnerne på Olsgaard Atelierfellesskap. Ordføreren ga den hyggelige beskjeden om at 50.000 kroner var på vei til konto.

-Vi har så mange spennende planer for året som har startet. Dette gir oss en ekstra motivasjon til å stå på litt ekstra. På vårens program står det mye spennende. Det er knapt en eneste dag det ikke skal skje noe i dette livlige huset, sier Tiril Engelstad som er daglig leder på Papirhuset teater.

Hele programmet kan du lese på deres nettsider her: https://www.papirhusetteater.no/program/

Om Papirhuset

Stiftelsen Papirhuset Teater eier og drifter Papirhuset Teater som har vært et kulturelt midtpunkt i Tønsberg siden 1991.

Papirhuset skal være et levende og arbeidende kulturhus der brukerne produserer, viser og lærer bort scenekunst.

Teater for barn og unge er sentralt i virksomheten. Papirhuset legger vekt på mangfold og er et inkluderende teaterverksted med barn og unge som sin primære målgruppe. Denne institusjonen bidrar til å utvikle kreative, selvstendige og inkluderende holdninger hos brukerne av Papirhuset Teater.

Huset skal være et teaterhus både for profesjonelle aktører og frie teatergrupper. Papirhuset skal være et naturlig valg for produksjon av profesjonelt teater for barn og unge.

Det er etablert et produksjonssenter for profesjonell produksjon i samarbeid med regionteateret Teater Ibsen i Papirhuset Teater.

Papirhuset Teater er bygget opp og er driftet med basis i frivillig innsats.

Her kan du lese statuttene for Tønsberg kommunes kulturpris