Åpner for mer besøk

Endelig åpner vi for mer besøk på sykehjemmene våre.  Besøksrestriksjonene som ble satt i gang i forbindelse med covid-19, endres fra og med tirsdag 2.juni.

Kommunalsjef mestring og helse - Vi er glad for at vi nå kan legge til rette for mer besøk på sykehjemmene våre, samtidig som vi må gjøre alt vi kan for å unngå at besøkende fører med seg smitte inn på institusjonene, sier kommunalsjef for mestring og helse, Mette Vikan Andersen.

For å sikre gode rutiner rundt besøk nå i starten velger vi å si at alle pasienter kan få inntil tre besøk i uka. Alle sykehjemmene har laget retningslinjer for hva som må sikres for å ha kontroll og kvalitetssikre en eventuell oppblomstring av smitte nå som samfunnet åpnes opp igjen.

Retningslinjene kan du lese her (PDF, 419 kB)

Alle som planlegger besøk bør lese retningslinjene for å være godt informert. Noen vesentlige punkt er:

• Alle besøk avtales med avdelingen og føres inn i besøkslogg.
  • Besøk må gjennomføres ute eller på pasientens rom, se retningslinjer
  • Vi ønsker ikke besøk av pårørende som har luftveissymptomer eller er i karantene
  • Besøket gjennomføres uten ansatte tilstede.
  • I første omgang har vi bestemt at det kun er voksne som vi ønsker besøk fra. Årsaken for dette er at eldre er en sårbar og utsatt gruppe, og vi ønsker å se an situasjonen en stund etter at skoler og barnehager nå skal driftes mer som normalt fra og med  02. Juni
  • God håndvask eller desinfeksjon før og etter besøk.
  • Det er greit å gå på tur eller biltur med pasienten