Åpnet gapahuk på Ringshaug

Det ble både morgenbad, snorklipping og alkoholfri champagne da ordfører Anne Rygh Pedersen åpnet den nye gapahuken på Ringshaug tidlig fredag morgen.

- Dette blir et fantastisk sted for folk å ta seg en pause og en pust i bakken. Jeg syns både arkitekten og kommunens egen byggmester har gjort en strålende jobb, og sa ordfører Anne Rygh Pedersen til de fremmøtte på Ringshaug fredag morgen.Ordføreren var førstemann i vannet etter at snoren var klippet.

Den faste badegjengen som møtes til morgenbad hver lørdag hadde møtt opp for å feire at den gapahuken nå står klar – og de fikk lurt ordføreren med seg ut i vannet.

«Padlehuk»

Tønsberg kommune har ønsket å bygge opp under fylkeskommunens padleledprosjekt, som har som mål å legge forholdene best mulig til rette for folk som ønsker å oppleve skjærgården med kajakk. I mai ble det første spadetaket tatt, og når er gapahuken – eller «padlehuken» - altså klar til bruk.

Magnus Martin er virksomhetsleder for folkehelse, miljø og stedsutvikling i Tønsberg kommune, og han håper gapahuken vil være til glede for både padlere, badende og turgåere.

-  Den nye padlehuken bidrar til at en av Oslofjordens mest populære friluftdestinasjoner Gapahuken har sitteplasser på alle sider. Dermed er det alltid mulig å finne le.  tilrettelegges for enda flere brukere, og at sesongen kan utvides. Er du på padletur er dette et perfekt sted å ta en pause, eller god start for en ny padletur. Færder nasjonalpark er ikke langt unna, og her er det både parkeringsplass, tilgang på vann og toalett like i nærheten, sier han.

Gapahuken er primært tilrettelagt for dagsturbesøk, og den er konstruert på en måte som gjør at du kan finne le uansett vindretning.

- Har du tenkt å bade på en litt vindfull og regntung dag, kan du nå ha et tørt håndkle som ikke er blåst bort når du kommer opp av vannet, sier Martin.

Større oppgraderingPetter Karlsen ved teknisk drift i Tønsberg kommune og Magnus Martin, virksomhetsleder for folkehelse, miljø og stedsutvikling.

Det er arkitektfirmaet Biotope som har tegnet den nye gapahuken, og kommunens egne håndverkere med Petter Karlsen og Kim Bolstad i spissen har stått for byggingen. Kommunen har fått økonomisk støtte til prosjektet i form av spillemidler og tilskudd fra Miljødirektoratet, Vestfold og Telemark fylkeskommune og DNB Sparebankstiftelsen.

Magnus Martin forteller at gapahuken er en del av en større oppgradering på Ringshaug, og allerede i august starter arbeidet med å utvide og utbedre bademoloen.

- Bademoloen er svært gammel og slitt og trenger en oppgradering. Det er også litt vanskelig for alle å bruke moloen, etter oppgraderingen vil det være bedre plass og lettere for flere å bruke den, sier han.

Landskapsarkitekt for prosjektet er Asplan Viak.

PS: Husk smittevern!

Alle som benytter gapahuken bes om å være bevisste på smittevern, holde nødvendig avstand til hverandre og følge de generelle rådene fra kommunen og nasjonale helsemyndigheter.