Bli med på vintersykkelkampanjen 2024

Ønsker du å sykle selv om det blir kaldere i lufta og glattere føre? Trenger sykkelen din en vinterservice eller dekkskifte? Bli med på årets vintersykkelkampanje!

Bilde av en mann som sykler i snøvær - Klikk for stort bilde

Tønsberg kommune vil at flere skal sykle hele året og ønsker å støtte 200 syklister med skifte til piggdekk eller vinterservice på sykkelen.

Søk om støtte her (skjemaet stenger når 200 har meldt seg på).
Se søknadsbetingelser i skjemaet.

- Veldig populært

Kristine Molkersrød, klimarådgiver i Tønsberg kommune, forteller at kampanjen er populær.

Bilde av klimarådgiver i Tønsberg kommune, Kristine Molkersrød - Klikk for stort bildeKristine Molkersrød, klimarådgiver i Tønsberg kommune.

- Vi har fått mye positiv respons på kampanjen tidligere år, og vi syns det er fint at kommunen kan være med og legge til rette for at flere tar i bruk sykkelen, også vinterstid, sier Molkersrød.

- De 200 første som registrerer seg får støtte til dekkskift/service på 500 kroner. I fjor tok det tre uker fra den første meldte seg til vi måtte stenge for påmelding, sier hun og forteller at alle som får støtte vil motta en epost med mer informasjon.

Slik foregår utdelingen:

1. Personer bosatt i Tønsberg kan søke støtte. Det gis bare støtte til en sykkel per person.
  2. Søk om støtte i skjemaet HER. De 200 første vil få en e-post med bekreftelse. Skjemaet stenger når 200 har meldt seg på.
  3. Kommunen sender navneliste til de aktuelle forhåndsdefinerte stedene der dekkskiftet/service skal gjennomføres. Det gis støtte til dekkskift/service på 500 kroner. Blir prisen høyere enn dette må det dekkes av kunden. Kunden har selv ansvar for å påse at ikke prisen blir høyere enn 500 kroner, og dersom den blir det må kostnader over 500 kroner dekkes av kunden selv, og betales direkte til forhandler/verksted.
  4. De som har fått bekreftet støtte må selv avtale tid direkte med den aktuelle forhandleren/verkstedet for dekkskift/service. Følgende forhandleren/verkstedet har inngått samarbeid med kommunen om kampanjen:
    - XXL Tønsberg
    - Sport1 Tolvsrød
    - Sport1 Revetal
    - Sykkellåven
  5. Dekkskift/service må være gjennomført innen 31. desember 2024.

Det er mange gode grunner til å være en helårssyklist:

• Klima — Å velge bort bilen reduserer miljøutslipp og medvirker til en grønnere klode
  • Godt for helsa — Sykling øker utholdenheten, styrker immunforsvaret og øker forbrenningen i kroppen
  • En god start på dagen — Sykling øker serotoninnivået i kroppen, og det kommer godt med i vintermørket!
  • Multitasking — trening kombinert med transport er tidsbesparende i en hektisk hverdag!
  • Økonomisk — Ved å sykle hver dag slipper man drivstoffutgifter og bomavgifter.
  • Godt humør — Med sykling kommer nye og uante muligheter.