ByggeLØFTET: En bedre plan- og byggesaksgang

- Utgangspunktet vårt er veldig godt! Vi gjør jo allerede veldig mye riktig og bra, innledet kommunalsjef for plan, eiendom og teknikk, Torunn Årset, da hele areal, bygg og landbruk var samlet til workshop 23. mai.

Kvinne snakker til forsamling, i bakgrunnen en skjerm med presentasjon - Klikk for stort bildeKommunalsjef Torunn Årset ønsket velkommen til workshop for ByggeLØFTET

Workshopen var en del av forbedringsprosjektet som har fått navnet ByggeLØFTET. Målet er en bedre plan- og byggesaksgang – for alle.

- For å komme dit, må vi først vite hvor skoen trykker. Denne våren har vi jobbet med å få innsikt i dette, sier kommunalsjefen.

TønsbergLØFTET:

TønsbergLØFTET jobber helhetlig med innovasjon og nytenkning, blant annet gjennom å være et kompetansemiljø som bidrar inn i konkrete innovasjons- og nytenkningsprosjekter enten med prosjekledelse, prosessledelse eller rådgivning.

Det er TønsbergLØFTET som har ledet arbeidet med å samle innsikt og som også ledet workshopen 23. mai.

- Vi har hatt fokus på at dette handler om mennesker, både internt og eksternt. Derfor har vi både snakket med brukere og ansatte for å få deres perspektiver. I tillegg har vi samlet mye annen innsikt, som for eksempel statistikk fra KOSTRA, og gjennomgått korrespondanse i mange byggesaker. Har man god innsikt er det også lettere å finne de rette utfordringene og de rette løsningene, sier Vibeke Eliassen som er prosjektleder for ByggeLØFTET og leder i TønsbergLØFTET.

Kvinne snakker til forsamling - Klikk for stort bildeVibeke Eliassen, leder for TønsbergLØFTET, leder prosjektet og workshopen

Fra innsikt til løsninger

I tillegg til en presentasjon av den samlede innsikten, fikk alle ansatte i areal, bygg og landbruk være med på å peke ut kursen for arbeidet med konkrete løsninger. Selv om innsikten og workshopen har pekt ut noen fremtidsbilder å jobbe mot, er det ikke landet akkurat hvilke løsninger som skal jobbes videre med, eller hva som prioriteres først.

Designdrevet innovasjon:

Designdrevet innovasjon handler om noen viktige prinsipper: forstå menneske, samskape for å gi eierskap og engasjement, visualisere for å gi en felle forståelse, tenkte helhetlig og ikke minst relativt raskt teste ut og lære.

- Dette kan dreie seg om alt fra tekniske endringer i saksbehandlingssystemer, nye måter å jobbe og samhandle på internt i kommunen, endringer i kommunikasjon eller helt andre ting. I dette arbeidet vil vi jobbe etter metoden designdrevet innovasjon. Vi skal sette mennesker i sentrum, tenke helhetlig, teste raskt og lære, sier Eliassen.

Prosjektets styringsgruppe vil møtes 10. juni for å definere arbeidsgrupper og planlegge videre arbeid med løsninger.

- Denne innsikten gir oss et kjempegrunnlag for å jobbe med videre konkrete løsninger. Jeg vil takke alle profesjonelle aktører og privatpersoner som har bidratt og spilt inn på en konstruktiv og fin måte. Jeg vil også takke alle ansatte som deltok i dag. Dere var alle konstruktive og bidro med gode innspill, jeg gleder meg til å se resultatene av dette fra høsten av, avsluttet Anne Beate Hekland, virksomhetsleder for Areal, bygg og landbruk.