Challenge for ansatte som har tatt av i Tønsberg kommune

- I barnehagene som vi jobber i, har vi en tradisjon for å ha ulike challenger gjennom året. Dette er noe som har skapt stort engasjement og som har vært positivt for arbeidsmiljøet, sier Lene Hole som jobber i Ilebrekke barnehage. Ann Synnøve Berg og Lene Hole

- Denne gangen, med tanke på den spesielle situasjonen som vi er i med korona, ønsket vi å lage noe for hele kommunen. For egen del syns vi dørstokkmila kan være spesiell tung i den mørke tiden fra januar og utover, derfor ønsket vi oppstart da, vi trengte jo et spark bak vi også.  Lederen vår var positiv til challengen, så vi sendte ut informasjon til alle ledere i kommunen, og laget en facebookside, forteller Lene Hole.

Overveldende respons

Responsen var overveldende – vi drømte om å kanskje få med 200 i gruppen, i dag er det 478 medlemmer fra 82 ulike arbeidsteder – det er helt fantastisk. Når vi hver søndag spør hvor mange som har gjennomført er det flere hundre som svarer, vi har jammen mange sporty kollegaer i Tønsberg kommune.

Bare en form for aktivitet er det viktigste

- Vi ønsket oss en gruppe som var lavterskel å være med på, om du løper eller går spiller ingen rolle, det viktigste er at man er i aktivitet. Vi tenkte 10 km kunne være overkommelig for de fleste. Vi ønsket at det skulle være en aktiv gruppe der folk skulle legge ut bilder, kommentere, samt at gruppen var et sted man ble heiet på og fikk inspirasjon til å komme seg ut. Det er vi veldig glade for at det har blitt. Flere gir tilbakemelding om at dette var det de trengte for å komme seg ut, at det er fint å kunne være en del av et fellesskap, selv om vi ikke kan være sammen – slike tilbakemeldinger blir vi veldig glade for å høre. Vi har opptelling hver søndag, noen ganger trekker vi premier. Rådmannsgruppen har vært spesielt rause og spandert refleksvester til gruppen, det setter vi stor pris på.

- Vi vet jo hvor helsefremmende det er å være i aktivitet, både for den fysiske og psykiske helsen. Vi har snakket om det selv, det føles alltid så godt å komme hjem fra en treningstur. Selv om vi vet det, så føles dørstokkmilen av og til så uoverkommelig – men vi har rutine med å gå inn på facebooksiden og få litt motivasjon fra gode kollegaer – så vi ønsker å rette en stor TAKK til alle sammen for engasjement og inspirasjon. Vi håper dere blir med på flere challenger fremover, avslutter de begeistrede damene Ann Synnøve Berg og Lene Hole.