Denne helgen reiser vi tilbake til middelalderen

Ridderne er klare, kong Magnus Lagabøte er klar – endelig er det klart for Tønsberg Middelalderfestival 2024.

Magnus Lagabøte i Heljar Berges skikkelse - Klikk for stort bilde

Denne helgen skrus tiden tilbake på Slottsfjellet. Tilbake til middelalderen. Slottsfjellet er pyntet og fylt med deilig Strætimat, musikk, teater, aktiviteter og moro for hele familien.

– Vi har valg å kalle årets festival «Kongen befaler» for å markere 750-årsjubileet for Magnus Lagabøtes landslov. Magnus er en av de viktigste og mest berømte kongene fra middelalderen, og han ble født her i Tønsberg. Derfor er det naturlig at vi feirer jubileet, og årets middelalderfestival blir den viktigste delen av feiringen, sier festivalsjef Kine Granholt Lundervold.

Åpningstider:
Fredag 17.00–20.00
Lørdag 11.00–18.00
Søndag 11.00–16.00

Billettpriser:
Fredag er det fri entre for alle. Lørdag og søndag må alle ha gyldig billett.

Barn: 50,–
Voksen: 150,–
Liten familie: 200,–
Stor familie: 350,–

Skoleelevene kommer først

Torsdag 6. juni og fredag 7. juni kommer 1300 skoleelever fra hele kommunen innom festivalen. De kommer for å lære mer om middelalderen, og mange av dem har gledet seg i noen uker allerede, og syklene deres er sjekket og bremsene skrudd til.

Den storslåtte ridderturneringen er tilbake på festivalen i år, og det er det nok mange barn og voksne som gleder seg til.

På barnescenen kan man i år blant annet lære om drager. Hvor mange dragearter finnes egentlig …? Og hvis du tør, kan du få møte Heierstadheksa – hun har mange skumle historier å fortelle.

Markedsboder fra hele Europa

Festivalen rommer aktiviteter for små og store, deilig, kortreist mat og underholdning av nesten alle slag. Det kan være lurt å gjøre seg litt kjent med programmet før man kommer, for alt skjer ikke samtidig. Se hele festivalprogrammet her!

Innenfor festivalens åpningstider er det uansett mye som skjer, og markedsbodene holder åpent hele tiden. Handelsfolk har kommet fra hele Europa for å vise frem sitt sortiment, og de er åpne for byttehandler. Tivoliet er også åpent hele tiden.

Det regnet i middelalderen også

På kvelden fredag og lørdag åpnes festivalkroa. Her er det 18 års aldersgrense. Kroa byr på musikk, quiz og salg av drikkevarer – og tak over hodet dersom man skulle trenge det. Værgudene er dessverre like utilsnakkelige nå som under middelalderen, og det kan se ut som om tak over hodet blir aktuelt både fredag og lørdag.

To siste tips: Ta på klær etter forholdene, og bestill billett før du kommer. Billetter finner du her eller på Vipps (#726080).

Velkommen til festival!