E-lås og ny teknologi er under innføring innen mestring og helse

- Vi har en gevinst ved at brukerne blir mer fornøyd i hverdagen og føler mer mestring og ansvar i eget liv, sier Ragnar Aunan, rådgiver innen digitalisering i helseomsorgen i Tønsberg kommune. I hjemmetjenesten blir nøkler byttet ut med elektroniske dørlåser (e-lås)

Hjemmetjenesten skal ikke lengre håndtere nøkler

Det er mye nytt og spennende som vi kan tilby i hjemmetjenesten i kommunen. - Det nye nå er elektroniske dørlåser, forteller Aunan. Alle som får trygghetsalarm får også e-lås. I tillegg til andre brukere hvor hjemmetjenesten har behov for tilgang. E-lås er med på å høyne sikkerheten.

Hvem har tilgang?

De som jobber i hjemmetjenesten har med seg en Smarttelefon ut. Man må være ansatt i kommunen for å ha tilgang til å bruke e-låsene via telefonen. Dette trygger de som mottar hjemmetjenester. Nå er alt montert på innsiden av inngangsdøra, og det er da mindre synlig at det bor hjelpetrengende der. Dette i kontrast til dagens løsning med nøkkelboks montert ute. Dette kan forhindre nøkler på avveie.

Stadig ny teknologi i mestring og helse

Vi holder også på med å rulle ut elektronisk medisinering, sier Ragnar Aunan.Ragnar Aunan, rådgiver i digitalisering innen mestring og helse, Tønsberg kommune  Dette er med på å gjøre hjelpetrengende mer selvstendige i forhold til medisinering, og de kan ivareta seg selv på en bedre måte uten å ha personbistand. Det blir en bedre kvalitet på tjenesten at de får medisinene sine til riktig tidspunkt.

Utprøving av GPS

GPS sporing kommer vi også til å starte opp med relativt fort. Dette har vært utprøvd på sykehjemmet på Eik, så nå er vi klare for utprøving av GPS for hjemmeboende.

Viktig med fornøyde tjenestemottakere

Vi har også i gang ett prosjekt som gjelder effektivisering av arbeidslister. Det er et elektronisk ruteplanlegger system som heter Spider, som blant annet Horten kommune har tatt i bruk. Hver ansatt får oppgaver via et elektronisk ruteplanlegger system. Nå vil det være prioritert at den som er primærkontakt, er den som kommer til brukeren. Så brukeren skal slippe å forholde seg til flere forskjellige hjemmehjelpere. Dette gir også en miljøgevinst med mindre kjøring for hjemmetjenesten. Vi måler også hvor fornøyde brukerne er, og dette er viktig for oss, avslutter Aunan.