En ny og mer miljøbevisst ordning for hage- og grovavfall innføres

- Fra og med 2021 endres ordningen for hage og grovavfall i Tønsberg kommune, sier Jan Eide, kommunalsjef for eiendom og tekniske tjenester.
 Det ble nylig enstemmig vedtatt i kommunestyret at gammel ordning skal opphøre, og at Vesar skal legge til rette for en ny ordning med henting, som er brukerbetalt.
 

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Slik gjennomføres det

Vesar skal legge til rette for at man kan bestille henting av hage- og grovavfall inntil 2 ganger i året. Dersom du ønsker henting av hage- og grovavfall, må dette bestilles innen fastsatt frist vår og høst. Ved bestilling vil du få opplyst hentedagen avfallet hentes hos deg. Du må betale for hentingen, og dette blir belastet på faktura for kommunale gebyrer. 

Mer detaljert informasjon om den nye ordningen vil komme fra Vesar i løpet av februar.

Hvorfor endres ordningen?

- Dette er en mer differensiert og rettferdig kostnadsfordeling, og i tillegg en mer miljøvennlig løsning, sier Jan Eide. Jan R. Eide, kommunalsjef for eiendom og tekniske tjenester  

Den gamle ordningen ble finansiert gjennom renovasjonsgebyret. Altså betalte alle for en tjeneste som ikke alle benyttet seg av. Nå blir det sånn at de som faktisk bruker tjenesten betaler for den.

Ordningen bidrar også til å nå nye og krevende materialgjenvinningsmål som kommer fra myndighetene. I den gamle ordningen ble lite av grovavfallet sortert. Nå innføres en bestillingsordning for hage- og grovavfall.

Dette sammen med innføring av gebyr for hageavfallssekker, vil redusere belastningen på renovasjonsgebyret for innbyggerne.

Det vil ikke lenger være mulig å hente hageavfallssekker på kommunens lager på Kilen.

Mer informasjon om hage- og grovavfall finner du her på Vesar sine nettsider