«Endelig voksen» - ny konferanse i september

Et eldre par foran på en båt. Informasjon om tid og sted for konferansen skrevet på bildet: Støperiet, 19. september kl. 09.00 - 15.00. - Klikk for stort bilde

Hvordan kan man leve det gode liv som godt voksen i Tønsberg? Hold av datoen 19. september, og få med deg inspirerende foredrag «live podcast» og god underholdning på konferansen «Endelig voksen» på Støperiet!

Frode Hestnes - Klikk for stort bildeFrode Hestnes

- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger på disse konferansene, og opplever at folk syns det både er nyttig, lærerikt og interessant å delta. Derfor gleder vi oss til å arrangere konferansen for tredje år på rad, sier Frode Hestnes, kommunalsjef for mestring og helse i Tønsberg kommune.

Konferansen passer for deg som har noen godt voksne i familien, for deg som er godt voksen selv – og for deg som har planer om engang å bli det.

- Målet med konferansen er først og fremst å gi inspirasjon til hvordan man kan leve et godt og meningsfullt liv som godt voksen i Tønsberg, og vi henter inn dyktige foredragsholdere som har mye god kunnskap å dele, sier Hestnes.

Folkehelse og frivillighet

Folkehelse og frivillighet er to viktige stikkord for årets konferanse.

- Frivilligheten er utrolig verdifull for lokalsamfunnet vårt. Frivillig innsats bidrar til at mange får et sted å høre til, og at mennesker får en aktiv, innholdsrik og meningsfull hverdag, sier Hestnes.

Kirsten Koht

Kirsten Koht, leder av eldrerådet i Asker kommune Christine Kohts mor, vil holde et innlegg om temaet, og det vil bli en sofaprat med innbyggere i Tønsberg som har valgt å engasjere seg som frivillige.

- Det er mange måter å være frivillig på, og vi trenger mangfoldet. Noen engasjerer seg i organisasjoner, lag og foreninger, mens andre bidrar som frivillige som på sykehjem, helsehus og aktivitetshus. Hvis man ønsker å bidra, gjelder det å finne noe man trives med. Da har ikke innsatsen bare en verdi for den som nyter godt av innsatsen, men også for den frivillige selv, sier Hestnes.

Marthine Søyland Hoel og Katrine Skalleberg jobber begge med stedsutvikling i Tønsberg kommune, og de vil holde et innlegg om hvordan man kan planlegge og tilrettelegge for folkehelse i utviklingen av kommunen.

- Mange tenker kanskje på kosthold, fysisk aktivitet og gode vaner når man hører om folkehelse, men for å styrke folkehelsen i kommunen må vi ha med oss dette også når vi forvalter arealene og utvikler kommunen vår, sier Hestnes.

Meld deg på konferansen her!

Fremtidens helse- og omsorgstjenester

Gunnar Bovim - Klikk for stort bildeGunnar Bovim

Også fremtidens helsetjenester blir tema på konferansen, og da vil kommunalsjefen selv entre scenen.

- Jeg kommer til å fortelle om hvordan vi ser for oss fremtidens helsetjenester i Tønsberg kommune. Vi blir stadig flere eldre i samfunnet vårt, og stadig flere som vil ha behov for hjelp. Da må vi sørge for at vi får mest mulig velferd igjen for pengene, og at vi bruker ressursene på en måte som sikrer at alle får hjelp på riktig nivå, sier Hestnes.

Gunnar Bovim, tidligere rektor ved NTNU og leder av Helsepersonellkommisjonen som la fram sin rapport i fjor, vil også delta på konferansen.

- Bovim er både en glimrende foredragsholder og en mann med mye kunnskap, så han er det vel verdt å få med seg, sier Hestnes.

Cathrine Abrahamsen og Siri Dalsmo Berge. - Klikk for stort bildeCathrine Abrahamsen og Siri Dalsmo Berge. Marie Olaussen, Tønsbergs Blad

“Fastlegetimen live”

I tillegg blir det «live podcast» på scenen med fastlegene Cathrine Abrahamsen og Siri Dalsmo Berge.

- Podcasten «Fastlegetimen» har blitt veldig populær. Hvis du deltar på konferansen, får du mulighet til å sende inn spørsmål som de to legene vil besvare fra scenen, sier Hestnes.

Send inn dine spørsmål til fastlegene allerede nå!

Det blir også musikalske innslag og annen underholdning i løpet av dagen.

Tid:
19. september kl. 09.00-15.00

Sted:
Støperiet

Pris:

Meld deg på konferansen her!