Endringer i rådmannens ledergruppe

Kommunalsjef Mette Vikan Andersen bytter ansvarsområde, og blir ny kommunalsjef for mestring og helse etter Tove Hovland. Espen Riiser blir ny kommunalsjef for oppvekst og læring.

Endringene i rådmannens ledergruppe skjer som følge av at Tove Hovland etter eget ønske går av som kommunalsjef for mestring og helse. Rådmann Egil Johansen beklager at Hovland velger å trekke seg fra stillingen, men mener at begge kommunalsjefområdene er i gode hender med den nye lederkabalen.

- Jeg er glad for at vi fant en intern løsning med gode kandidater, sier han.

- God løsning

Mette Vikan AndersenMette Vikan Andersen (51) kommer fra stillingen som kommunalsjef for oppvekst og læring, og har tidligere blant annet vært  kommunaldirektør for oppvekst, kultur, idrett og folkehelse i gamle Tønsberg kommune.

- Vikan Andersen har solid ledererfaring, og har vist seg som en dyktig kommunalsjef. Hun har selv helsefaglig utdanning og bakgrunn som vernepleier, og er godt kjent med helsesektoren i kommunen, sier Johansen.

Espen RiiserEspen Riiser (56) kommer fra stillingen som leder av stab og støtte innen oppvekst og læring, og er i dag også stedfortreder for kommunalsjefen. Han har blant annet mange års erfaring som skolefaglig rådgiver i kommunen, og har tidligere vært rektor ved Byskogen skole.

- Espen Riiser har både en faglig bakgrunn og en ledererfaring som gjør ham godt egnet til kommunalsjefstillingen. Jeg ønsker ham velkommen som en del av rådmannens ledergruppe, og ser frem til et godt samarbeid, sier Johansen.

Espen Riiser tiltrer stillingen som kommunalsjef 9. mars. Mette Vikan Andersen overtar lederansvaret i mestring og helse 15. april.

Sparer ett lederårsverk

I tillegg til at det blir gjort endringer i rådmannens ledergruppe, blir det også foretatt en omorganisering innenfor Anita Schjelderup  kommunalsjefområdet oppvekst og læring.

- Vi har i dag én avdeling for stab og støtte ledet av Espen Riiser, og én avdeling for myndighet og internkontroll ledet av Anita Schjelderup (48). Disse to blir nå slått sammen til én enhet, og skal ledes av Schjelderup. Jeg er glad for at hun er villig til å påta seg et utvidet lederansvar. Dette innebærer også at vi sparer ett lederårsverk på omorganiseringen, sier Johansen.

Tove Hovland har bedt om å få benytte seg av muligheten til å gå over i en stilling uten lederansvar etter fylte 62 år, og vil fortsette i Tønsberg kommune i en annen stilling.