Et enstemmig kommunestyre støtter opp om barnevernet

Barnevernstjenesten i Tønsberg ønsker å bidra til mer åpenhet. Derfor deltar de i TV2-serien «Norge bak fasaden». Etter sendingen har det kommet mye hets i sosiale medier. Denne sjikanen er et samlet kommunestyre enige om at er helt uakseptabel.

- Kommunestyret i Tønsberg er glade for å ha et barnevern som er åpent, og som stiller opp i media. Vi støtter våre ansatte, og den viktige lovpålagte oppgaven de har. Hets og trusler mot våre ansatte er helt uakseptabelt, og kommunestyret forventer at politiet prioriterer disse sakene, sier ordfører Anne Rygh Pedersen.

Viktig med tillit

Det er viktig at samfunnet har tillit til barnevernet, og det kan Tønsberg kommune bidra til ved å åpne opp tjenesten innenfor rammen av det som er mulig med tanke på personvernhensyn, slik som i denne TV-serien.
- En slik åpenhet kan være med på bygge ned noen fordommer og skape forståelse for kompleksiteten i barnevernets arbeid, sier ordføreren.

Trusler er ikke akseptabelt

At de ansatte i barnevernet er særlig utsatt for sjikane og trusler, når de utfører sitt viktige, lovpålagte arbeid, synes ordføreren er leit.
- Dette er en utfordring barnevernet står i hele tiden, og det kom også tydelig frem i blant annet diskusjonsfeltene på sosiale medier etter at TV2-serien ble sendt. Kommunen tar disse sjikaneringene og truslene på alvor, og har rutiner om hvordan dette håndteres. For trusler har vi nulltoleranse på, forteller ordføreren.