Fagbrev ble feiret med ordføreren

Fem av kommunens lærlinger har bestått fagprøven og mottatt sitt fagbrev. Torsdag ble de feiret på rådhuset.

Ordføreren feiret sammen med kommunens faglærte - Klikk for stort bildeOrdfører Frank Pedersen, veileder Sofie Digre, Annika Drage, Siraprapha Phummarin, Tawid Hassan, Phaithoon Lindhjem, Nathalie Babila-Ntumba og veileder Linda Erichsen.

Tønsberg kommune har de siste årene satset på lærlinger, og i 2024 har kommunen 65 lærlinger. Denne våren har fem av dem gått opp til fagprøve, bestått og fått sitt fagbrev.

– Det føles godt å være ferdig, sier den nyslåtte helsefagarbeideren Annika Drage.

Ikke fordi det var så ille å være lærling, men fordi det er godt å komme i mål. Hun har hatt sin lærlingtid på Eik sykehjem, og der har hun trivdes meget godt.

Kommer gjerne tilbake

– Det var som å komme inn i en familie, og det var veldig lav terskel for å spørre om ting. Jeg var skikkelig nervøs da jeg begynte, men alt stress og ubehag slapp i løpet av den første uka. Jeg ble satt i arbeid raskt, og det var veldig fint, sier hun.

Siraprapha Phummarin tilbrakte også deler av sin lærlingtid på Eik sykehjem, og hun er også veldig fornøyd.

– Jeg kommer gjerne tilbake dit, sier hun.

Ordføreren gratulerer og skåler sammen med lærlingene som har fått fagbrev - Klikk for stort bildeOrdfører Frank Pedersen, HR-rådgiver Sølvi Mevold Gjennstad og Trude Aksnes fra stab mestring og helse feiret beståtte fagprøver sammen med kommunens faglærte.

Lærlingsatsingen fortsetter

Kommunen har stort behov for arbeidskraft i årene som kommer, og satsingen på lærlinger fortsetter. Den er politisk forankret.

– Vi håper at lærlingene våre har hatt en fin tid i Tønsberg kommune, og vi håper at de vil søke seg til fast jobb hos oss senere, sier HR-rådgiver i kommunen, Sølvi Mevold Gjennestad.

I henhold til forvaltningsloven kan ikke lærlingene tilbys fast jobb etter endt lærlingtid.

De øvrige faglærte, Phaithoon Lindhjem, Nathalie Babila-Ntumba og Tawid Hassan, har tilbrakt sine lærlingløp ved henholdvis Barkåker skole, Knapløkka barnehage og Ringshaug skole.