Fikk merket for bærekraftig reisemål

- Dette er en viktig anerkjennelse for Tønsberg og reiselivsnæringen i regionen vår, sier ordfører Frank Pedersen. Visit Vestfold og medlemmene ble i dag tildelt merket for bærekraftig reisemål av Innovasjon Norge.

Næringssjef Charlotte Svensen, næringsrådgiver Halvard Skjauff og ordfører Frank Pedersen

 

- Dette viser både at Tønsberg er et attraktivt reisemål, og at vi har gjort en god jobb med å sikre en bærekraftig reiselivsnæring i regionen vår, sier ordfører Frank Pedersen.

Merket for bærekraftig reisemål underlagt Innovasjon Norge, og er Norges nasjonale program for utvikling av bærekraftige destinasjoner. Merket ble overrakt under dagens reiselivskonferanse på Quality Hotel Tønsberg.

- Et merke som forplikter

Merket for bærekraftig reisemål er en viktig anerkjennelse, men det er også et merke som forplikter.

Kommunen har lagt frem mye dokumentasjon på arbeidet knyttet til bærekraft. Her fra et møte med representanter fra Innovasjon Norge i februar.

- Merket er et utviklingsverktøy som skal hjelpe oss til å bli enda bedre. For å være et bærekraftig reisemål kreves det kontinuerlig innsats, og merket vi har fått nå er gyldig i tre år. For å opprettholde merket etter tre år, må vi kunne vise til ytterligere forbedringer, sier næringssjef Charlotte Svensen.

For å oppnå merket første gang må, reisemålet bevise at det jobber målrettet for å tilby unike opplevelser på grunnlag av stedets kultur, historie, ressurser og kulturarv, samtidig som man jobber med å begrense den negative effekten turisme kan medføre.

Siden 2013 har 44 reisemål fått merket, og totalt 154 kommuner er involvert i de merkene som har blitt gitt.

- Merket vil gi Tønsberg og Vestfold økt synlighet på visitnorway.com, og vi kan også bruke det aktivt i markedsføringen av regionen vår som reisemål, sier Svensen.