Ga innspill om egen livsmestring

Hvordan kan skolen legge bedre til rette for livsmestring og god psykisk helse blant elevene? Det var tema da elever fra Ringshaug og Presterød ungdomsskoler møttes til elevkonferanse i dag.

- Vi har jobbet med en satsing på livsmestring og selvfølelse  ved de to ungdomsskolene i over to år, og utviklet et program med støtte fra fylkeskommunen som har fått navnet #FUN2021. Nå ønsket vi å få innspill fra elevene om hvordan programmet kan utvikles videre, sier Geir Pettersen.

Han er psykologspesialist ved Kompetanse- og utviklingssenter for oppvekst og læring (KUOL) i Tønsberg kommune, og har vært sentral i utviklingen av programmet. I dag møttes elever fra samtlige klasser ved de to skolene til konferanse på Oseberg kulturhus.

Jobber via lærerneGeir Pettersen

Livsmestring har kommet inn som begrep i norske læreplaner gjennom fagfornyelsen, og nå skal livsmestring og folkehelse gjennomsyre undervisningen i alle fag. I Tønsberg var man likevel tidligere ute, og har altså utviklet et program som har som mål at  flere elever skal være i stand til å fremme egen psykisk helse.

- Da har skolene også behov for støtte utenfra, men vi ønsker å gjøre dette uten å krenke lærernes metodefrihet. Derfor jobber vi via lærerne, forteller Pettersen.

Programmet er utviklet av fagpersoner fra positiv psykologi-miljøet i kommunen i samarbeid med elevrepresentanter, lærere, rektorer og helsesykepleiere. Programmet går ut på at lærerne blir tilbudt teoretisk skolering og praktiske øvelser som kan bidra til å skape åpne, trygge og helsefremmende miljøer på skolen.

- Vi møter lærerne på de ulike trinnene, introduserer temaer og følger dem opp i etterkant. Men så blir det opp til lærerne og klassen selv å avgjøre hvordan de vil jobbe med  temaene, og dermed ser det litt ulikt ut fra klasse til klasse og mellom skolene, sier Pettersen.

Positive relasjoner, styrker, positive følelser, lek, humor og glede er blant temaene det jobbes med.

Ut til flere?

I den politiske plattformen for sammenslåingen av Re og Tønsberg kommuner, ble det slått fast at Smart Oppvekst skulle være et satsingsområde i den nye kommunen.

- Smart Oppvekst er gamle Re kommune sin modell, men det opplegget bygger på mye av de samme tankene og verdiene. Det handler om å bygge videre på elevenes styrker og videreutvikle det som fungerer godt, sier Pettersen.

Nå håper han at også #FUN2021 kan tas i bruk ved flere skoler i kommunen.

- Dette er et pilotprosjekt som varer frem til sommeren, men vi skal se om dette er noe vi også kan tilby til andre skoler, sier han.